21
aug
2024

Progresszív tervgazdálkodás – tét nélküli dialógusok és irányított beszélgetések az egyházban

Nemrég értesültem Németh Zoltán lelkipásztor, a Magyarországi Evangélikus Egyház (MEE) Országos Irodája Gyülekezeti és Missziói Osztályának vezetője korábbi meghökkentő kijelentéseiről. Ugyan 2021-ben fejtette ki és posztolta a Facebookon gondolatait, de azok evangéliumi keresztyén szempontból még 2024-ben is szélsőségesnek tűnnek. Ahogy a Lupták György nyugalmazott evangélikus esperessel készített beszélgetésünkből kiderül, az előbb említett lelkész tulajdonképpen a következőt állítja: a gyakorló homoszexuális kapcsolat nem bűn, ha felnőtt személyek között bontakozik ki, és kölcsönös beleegyezésen alapul, illetve bűn valakit – egy magát transzidentitásúként azonosító személyt – lebeszélni a nemváltásról, – ezt már csak én teszem hozzá – azaz az azzal együtt járó orvosi-fizikai „hentesmunkáról”, a nemi szervei amputálásáról, amely folyamat ráadásul visszafordíthatatlan testi-mentális következményeket is előidéz benne. Nem tartozik ennek az írásnak a központi témájához, de lelkipásztor úr figyelmét felhívnánk a konzervatívnak nemigen tekinthető, nagy hírű 60 Minutes című műsor egyik adására (link), amelyben olyan „átváltozók” vallanak egyéni drámájukról, akik egykor transzneműnek vallották magukat, de utólag megbánták a „nemváltásnak” nevezett kegyetlen procedúrát, és visszatértek (vagyis vissza szeretnének térni) a biológiai nemükhöz. Nem kevés konkrét eset ismert mára – maguk az áldozatok vallanak erről –, mikor is bizonyítható módon a „lebeszélés” hiánya kergetett bele nemi diszfóriában szenvedő fiatalokat egy olyan brutális és visszafordíthatatlan folyamatba, amely nemhogy enyhítette volna, de inkább csak fokozta a depressziójukat és öngyilkosságra való hajlamukat.

A Facebookon a mai napig elérhető idézett poszt alatt intenzív és terjedelmes kommentfolyam olvasható. Vannak, aki támogatásukról biztosítják a szerzőt, és elismeréssel nyilatkoznak róla – Gombkötő Beáta evangélikus lelkipásztor például kollégája „egyenességéről”, „bátorságáról”, „katarzist okozó sorairól”, „vonzó, krisztusi etikai kódexéről” értekezik, amely oly „ellenállhatatlan sokaknak” (ez a reakció talán megdöbbentőbb, mint maga a poszt) –, de akadnak olyan hozzászólások is, melyeknek a szerzői nemtetszésüknek adnak hangot, és egyértelműen helytelenítik a lelkipásztornak – egyébként a hivatalos evangélikus állásponttól eltérő – meggyőződését. Volt, aki rámutatott, hogy nem lehet úgy hangsúlyozni a szeretetet, hogy közben megfeledkezünk Isten igazságáról [utólagos korrekció: Gombkötő Beáta elolvasva írásunkat, kérte, hogy jelezzük: nem Németh Zoltán mondanivalójának tartalmát tekinti krisztusinak, hanem a bátorságát, hogy azt le merte írni, kitéve magát ezzel sokak elutasításának].

De ami igazán elgondolkodtató, az Bolba Márta evangélikus lelkipásztor többszöri megnyilvánulása. (Bolba Mártát már ismerhetik olvasóink, ő volt az, aki „homofóbnak” bélyegezte a saját egyháza lelkészei és tagjai által írt és szerkesztett dokumentumot, és azt egyesületünknek tulajdonította, lásd itt.) No nem azért – a világért sem –, mintha igazat szólna, hanem mert leplezetlenül, sallangmentesen, félrebeszélés nélkül tárja elénk azt az irányt – ha úgy tetszik, azt a jövőképet és a nem is oly távoli jövőben majd konszenzusosnak számító álláspontot –, amely felé a hazai egyházak (különösen is az MEE) egyre intenzívebben, egyre gyorsabban törekszik.

A dolog pikantériája, hogy a Bolba Márta (és Gombkötő Beáta) által képviselt álláspont nem fedi az MEE jelenlegi, „hivatalos” álláspontját a szexualitást [utólagos korrekció: Gombkötő Beáta elolvasva írásunkat, kérte, hogy jelezzük: nem tud szembemenni egyháza hivatalos álláspontjával, lévén ilyen nincs, nem létezik – állítása szerint sem az evangélikus lelkészek által írt Nomemberi állásfoglalás, sem a Hajdú-Szabolcsi Evangélikus Egyházmegye közgyűlésének nyilatkozata a homoszexualitásról, sem az Evangélikus Missziói Központ állásfoglalása a homoszexuális életformával kapcsolatban nem tekinthető hivatalosnak], nemiséget és házasságot érintően, ő mégis, úgy tűnik, mindenféle akadályoztatás, fenntartás, külső számonkérés vagy óvatosság, illetve benső kontroll nélkül, ráadásul igencsak rámenősen és számonkérően nyilatkozik a témában. Hogy ezt miért tudja megtenni – és miért épp azokkal szemben, akik egyébként az egyházuk „hivatalos” álláspontjához ragaszkodnak –, azt elég nehéz elmagyarázni egy kívülállónak, de teszünk egy próbát. Tömören fogalmazva: létezik az egyházi közösségek életében egy amolyan láthatatlan ideológiai-teológiai fordulópont, mikor is az adott egyházi közösség – elvileg vagy papíron – hivatalosnak tekintett álláspontját a többség vagy egy vezető, befolyásos pozícióban lévő kisebbség (például a teológiai fakultások tanári karának több mint a fele) már nem vallja magáénak, sőt azzal ellentétes véleményt képvisel. Ennek köszönhető bárminemű tanfegyelem hiánya, és ennek köszönhető az is, hogy épp a „hivatalos” álláspontot képviselő szolgálókat bélyegzik meg, szorítják sarokba és állítják be kvázi az egyház teológiai-kegyességi irányvonalával szembemenő, retrográd, (a szó összes negatív konnotációjával együtt) fundamentalista hőzöngőknek. Ez egy igencsak frusztráló, faramuci átmeneti helyzet, amelyben a többség valójában már – befolyását tekintve mindenképp – kisebbség, a normatív álláspont pedig nem több, mint partvonalra szorított kisebbségi vélemény. Nem árulok el titkot, ha azt mondom, ez a helyzet jelenleg az MEE-ben is, ezért Németh Zoltán vagy Bolba Márta igazából nem tud, mondhatni, képtelen olyan szélsőséges, progresszív álláspontot hangoztatni, amely megingatná betonbiztos státuszukat és támogatottságukat, és amellyel nem nekik lejtene a pálya.

További okként említhető a germán „nagytestvér”, a „Fritzek” hallgatólagos támogatása is – itt a testvéregyházi kapcsolatokra gondolunk, elsősorban a Németországi Protestáns Egyházra (EKD). Hiába számít szélsőségesnek Németh vagy Bolba véleménye, ők bizonyos értelemben (emlékezzünk az előző megállapításra) már nem pusztán csak a többséget, hanem a németekkel a hátuk mögött az abszolút többséget képviselik, tekintetbe véve, hogy az MEE tulajdonképpen az EKD húsz saját regionális egyházi közösségén túl a huszonegyedik, kvázi „határon túli” tartományi egyházának tekinthető (ideológiai-kegyességi tekintetben mindenképp). Ez a hajó – mondjuk ki –, úgy tűnik, elúszott az evangéliumiak számára.

De visszatérve a Bolba Márta megszólalásai mögötti eszmei alapozáshoz: Bolba egyfajta „fejlődésre”, progresszióra helyezi a hangsúlyt, amely folyamatosan bontakozik ki az idő előrehaladtával. Előremegyünk, nem hátra. Minél messzebbre jutunk, annál fejlettebbek leszünk. Visszafordulni, egy korábbi állapotot ideálisnak tételezni egyenesen vétek. Haladni kell, újabb és újabb szinteket megugorva, elhagyva – és ez az elv természetesen a bibliai kijelentés értelmezését, a dogmatikát és végül az etikát illetően is érvényes. Olyan, mintha a dialektikus és történelmi materializmus érvényesülne a gondolkozásában, mindenesetre a hegeli történelemfelfogás (hogy tisztában van-e vele, nem tudom) egyértelműen kimutatható benne, amely szerint története során a szellem dialektikus fejlődési utat jár be. Ehhez Bolba a kurrens progresszív teológia megfontolásait veszi alapul (akár tud róla, akár nem), mely szerint három egyenrangú kijelentésforrást kell a teológiai-etikai pozíció kialakításában figyelembe venni: a Szentírást, a tudományokat (itt elsősorban a társadalomtudományokra gondolnak) és a történelmet. Ezek közül is a legdominánsabb tényezőnek a „tudományok” számítanak: a kortárs (és ideológiailag semmiképp sem előjel nélküli) antropológiai, szexuálpszichológiai, pszichológiai és pedagógiai szempontok, és ezek alakítják, formálják a teológiai-etikai kritériumokat.

Bolba szerint, ahogy „felismertük, hogy a rabszolgaság, a nők tárgyiasítása stb. nem helyes, úgy azt is felismerjük, hogy az LMBT+ emberek […] kirekesztése is helytelen”. Később „társadalmi fejlődési folyamatokról” ír, sőt azt állítja, „a Biblián belül is megfigyelhető a fejlődés, Isten Szentlelke azóta is aktív, és a történelemben bontakozik ki”. Bolba szerint a kétezer éves keresztyénség szexuáletikája és házasságról alkotott képe nem az evangéliumot tükrözi – vagy nem abból fakad –, hanem csak az ókori társadalmi rendet. Bolba tehát egy szintre helyezi a rabszolgaság és a nők tárgyiasításának elutasítását az „LMBTQ-emberek” teljes egyházi integrációjával, értsd: a hagyományos keresztyén szexuáletika és házasságértelmezés meghaladásával. Ezzel tulajdonképpen azt állítja, hogy ha valaki keresztyénként elveti a rabszolgaságot és a nők tárgyiasítását, rossz dolognak tartja ezeket, akkor szükségszerűen támogatnia kell a progresszívek nemekkel és szexualitással kapcsolatos egyházi célkitűzéseit. Ha ezt nem teszi, fennáll a gyanú, hogy a rabszolgaság intézményét és a nők tárgyiasítását is visszacsempészné a társadalomba. E stratégia egyik leginkább visszataszító eleme, amikor az érvelésben a női lelkészség is terítékre kerül. Ezen okfejtés szerint azok – és csak azok – tekintik a női lelkészek elhívását legitimnek, szolgálatát értékesnek, akik genderügyben a progresszív álláspont térnyeréséért küzdenek az egyházban. Az érvelés szerint csak ők állhatnak az elnyomott „kisebbségek” mellé. Azonban – sugallják – akik a házasság biblikus, hagyományos, evangéliumi nézete mellett szállnak síkra, és elutasítják a militáns módon előretörő progresszív szexuáletikát, azok a női lelkészség legitimitását is kétségbe vonják. Itt tehát közvetlen jelentésátvitelt és árukapcsolást látunk. Emögött nyilvánvalóan az húzódik meg, hogy női öntudatukra apellálva, egyfajta elnyomott kisebbségként a női lelkészeket is maguk és az ügyük mellé állítsák. Azaz: egy női lelkész nem támogathat mást, csakis azt őt támogató progresszíveket. Ha a házasság és szexualitás evangéliumi nézetéért küzd, akkor azokkal árul egy gyékényen, akik előbb-utóbb őt magát is kipenderítenék az egyházból.

Mondanunk sem kell, ez az értelmezési kísérlet épp a női lelkészekre – mind az elhívásukra, mind az önértelmezésükre, mind a szolgálatukra – nézve dehonesztáló. Úgy állítja be, mintha valamiféle felszabadításteológiai „nyakék” egymást követő láncszemei lennének az elhívását egy adott egyházi közösségben lelkészként megélő nő, az Isten áldásában részesülő homoszexuális/leszbikus stb. pár és az aktív melegéletmódot folytató egyházi szolgáló. Egyikből – mintegy ontológiailag – következik a másik, nincs egyik a másik nélkül. Mondjuk ki: ez a manipuláció minősített esete. A lehető leghatározottabban vissza kell utasítani, hogy a női lelkészségre hivatkozva próbálnak antropológiai és etikai eretnekségeket elfogadtatni az eklézsiában.

Így már érthető a szándék: Bolba felgyorsítaná a dolgok alakulását, mikor is azt mondja: „Az egész egyház mulasztásban van, mert nem merte ezt a kérdést és a mögötte rejlő alapvető bibliaértelmezési kérdéseket nyilvános szisztematikus beszélgetésekben feltárni. Azt látom, hogy a skandináv, német egyházakban egy-egy ilyen kérdést 10-20 évig beszélgetnek át, mire nyilatkozat születik és változtatnak az egyházi gyakorlaton.” A kommentfolyamban Gombkötő Beáta egyetértően reagálva így ír: „Most hivatalosan is van szexualitás témában a nappali és doktori képzésben szeminárium/kurzus az EHE-n. Azokhoz a külföldi anyagokhoz képest, amiket ott olvasunk, valóban le vagyunk maradva nyilatkozatok, meg dialógusok terén.” Bolba örömmel nyugtázza, hogy „van fejlődés”, és kifejti, hogy neki „egy beszélgető egyház-vízió a szívügye”. Talán kitapintható már a Bolba (és részben Gombkötő) érvelése mögötti gondolatiság fő csapásiránya: a lényeg a „fejlődés”, amely beszélgetések, fórumok stb. révén érhető el.

A probléma ezzel csak az – ezt épp a Bolba által említett német és skandináv példák bizonyítják –, hogy ezek a „beszélgetések” egyirányú utcát jelentenek, nem lehet belőlük visszafordulni. A beszélgetés iránya (ez természetesen Bolba történelemfelfogásával korrelál) determinált, hiszen már a végcél is ki van jelölve: az EKD teológiai anyagai, nyilatkozatai, etikai kommünikéi jelölik ki. Bolba és Gombkötő univerzumában a diskurzusokat illető kérdés csak az lehet, hogy mekkora a haladás sebessége a kijelölt úton, de az fel sem merülhet, hogy már eleve maga a haladási irány is téves, és hogy az úton vissza kellene fordulni (vagy az útról le kellene térni).

Ezen a ponton érthető meg az is, hogy a konzervatívok-evangéliumiak miért vannak ab ovo vert helyzetben ebben az értelmezi mezőben: mivel Bolbáék az előre kijelölt úton való haladást kizárólagos módon az általuk elérni vágyott állapot felé való mozgásként értelmezik, mindenki, aki lassítja, gátolja e folyamatot, óhatatlanul magára vonja a kerékkötő, a torlasz, a küllők közé akasztott bot bélyegét, és hát ki akarna ilyen szerepben tetszelegni?

Nincs szükség különösebb prófétai karizmára ahhoz, hogy lássuk: az MEE az EKD teológiai és etikai „felismeréseit” fogja egy az egyben, ha úgy tetszik, szőröstül-bőröstül integrálni. Végső soron igaza van Bolbának, ez csak idő kérdése, mivel – ahogy megállapítottuk – ez egyirányú utca. Hogy ezt önszorgalomból hajtják-e végre a különféle teológiai szakbizottságok, vagy az EKD-nak (amelyhez, mint mondtuk, az MEE mind financiális, mind szervezeti, mind eszmei tekintetben ezer szállal kötődik) a központi direktíváit követve, az a jelen cikk írója számára nem ismert, de a végeredmény szempontjából lényegtelen is.

Az ehhez szükséges, alapot szolgáltató narratíva is kéznél van már, valahogy így fest: „Gyümölcsöző, intenzív párbeszédet folytattunk, és nem spóroltuk meg a tudományos munkát sem. Sokat beszélgettünk és vitatkoztunk, és bejártunk egy buktatókkal teli, de mégiscsak szép utat. Ezt az utat közösen tettük meg. Együtt.” Szó se róla, kissé humoros, mikor Bolba és Gombkötő azon sajnálkozik, hogy egyháza miért nem ment végig hamarabb, már évekkel ezelőtt ezen a bizonyos úton, hiszen akkor már megérkeztek volna oda – na hova? –, ahová a német és skandináv testvérek. Tehát akkor nem ad hoc, önkéntes alapú, szabad és őszinte diskurzusról (melynek végkimenetele változhat), hanem irányított beszélgetésről lesz szó, nemde? Nem is lehet szó másról, ha már most megbélyegzik egyházuk másként gondolkodó („fundamentalista”) tagjait, illegitim, „fejlődésellenes” véleményként szegregálva álláspontjukat. Tulajdonképpen Bolba és a hozzá hasonló progresszívek magukkal szeretnének beszélgetni, tükör előtt, esetleg olyanokkal, akiknek a véleménye legfeljebb csak árnyalatnyi különbségeket mutat.

Itt mutatkozik meg a Bolba és Gombkötő által emlegetett, hőn áhított „beszélgetés” tervgazdálkodás-jellege. Hiszen a forgatókönyv adott: egy-két-három év vitatkozás és beszélgetés után erre és erre az álláspontra fogunk jutni. Közösen. Együtt. Pont. Elterveztük, megvalósítjuk. Olyan eshetőség, hogy közben módosítjuk a számokat, az elvárásokat, ne adj’ Isten, az irányelveket, szóba sem jöhet – Bolba fejlődésről alkotott felfogása ezt kizárja. Azaz már most tudjuk, hogy végül a legteljesebb egyetértésre fogunk jutni (nem „esetleg” meg „talán”, hanem „biztosan”) – olyan álláspontra, amely kísértetiesen hasonlít majd az EKD tartományi zsinatai által kidolgozott és egyértelmű többséggel elfogadott kommünikéire, vagy pontosabban fogalmazva: azokkal teljes mértékben megegyezik.

Hát nem valóságos csoda – kérdezhetnénk –, hogy a budapesti teológiai tanárt a Lélek ugyanúgy vezeti, mint az ezer kilométerrel arrébb székelő marburgi, göttingeni, heidelbergi és tübingeni kollégáit? Akárki akármit mond, ez egyszerűen lenyűgöző! Hát nem erre valók az úgynevezett „testvéregyházi kapcsolatok”, hogy végül egy követ fújjunk mindig, mindenben? Ennek fényében feltárulhat előttünk az is, hogy a Septuaginta keletkezési körülményeivel kapcsolatos legendák a valóságot tükrözik.

Igaz, néhányan (lehet, hogy nem is kevesen) ellenállnak majd ennek a „fejlődésnek”, – az egyház közismert képét, a hajót alapul véve – vannak matrózok a fedélzeten, akik ellenzik a választott útirányt. A kajüt is dugig van civilekkel. Sebaj – mondja a kapitány és a tisztjei –, a kormánykerék most a mi kezünkben van, most mi irányítunk. Ez van! A matrózoknak (értsd: a lelkészeknek, szolgálóknak) inkább a vitorlákra, a kötelekre és a fedélzet tisztaságára kellene ügyelniük, ehelyett a kapitánnyal és a tisztekkel feleselnek. Még fellázítják hangoskodásukkal az utasokat! Nincs rá szükség, úgy sincsenek tisztában azzal, hogy mi történik (értsd: ne üssék az orrukat teológiai kérdésekbe, ezt majd a „szakértők”, a „tudósok” megteszik, az egyházkormányzók pedig majd meghatározzák az útirányt). Ők – a tagság – csak élvezzék az utazást! Soha nem gondoltuk volna, hogy ennyire aktuálisak lesznek a megboldogult dr. Szűcs Ferenc professzor szavai: Az egyház olyan hajó, amelyből kiszállni nem, csak kihányni szabad.

Nos, mi most megpróbálunk időgépbe ülni és megmutatni, nagyjából-egészében hogyan fest majd a Bolba Márta és Gombkötő Beáta által vágyott „dialógusok” egyik lehetséges végkimenetele. Alább az EKD egyik „leginnovatívabb” tartományi egyházának, a Hesseni és Nassaui Protestáns Egyháznak (Evangelische Kirche in Hessen und Nassau, EKHN) a házassággal kapcsolatos álláspontját (link) közöljük.

Az EKHN önmeghatározása szerint az Ágostai hitvallás talaján áll (akármit is jelentsen is ez manapság), és – ez különösen érdekes – elkötelezett a Barmeni teológiai nyilatkozat mellett. Ez a tartományi egyház olyan területeket fed le, ahol a reformáció különböző irányzatai egyszerre virágoztak Németföldön: míg a hesseni területeken Luther és Melanchthon hatása, addig a nassaui területeken Zwingli és Kálvin hatása érvényesült. Később a lutheránus és református gyülekezetek egy közös, uniált egyházba tömörültek. Ez csak abból a szempontból fontos, hogy a Magyarországi Református Egyház lelkészei és tagjai sem dőlhetnek elégedetten hátra – testvéregyházi kapcsolataik miatt nekik is résen kell lenniük. A progresszió egyébként is „ökumenikus”, nem ismer szervezeti és felekezeti határokat. Ezt a „fejlődést” mindenhová importálnák. Ilyen a kolonizáció: nem lehet előle kitérni – de lehet ellene harcolni.

* * *

Protestáns esketési szertartás minden pár számára

Szerző: Martin Reinel tiszteletes (evangélikus lelkész és médiaszakértő)

 

Természetesen homoszexuális párok is köthetnek egyházi házasságot. A szexuális irányultság nem számít az esketésnél. A protestáns egyházban a házasságkötés minden párt megillető szertartás. Az EKHN ezt szorgalmazza világszinten is.

A homoszexuális párok házasságkötése

Természetesen az egyházban a homoszexuális párok is áldást kapnak házasságukra. Az EKHN-ben a házasságkötéseket és az egyházi esketéseket a polgári házasságkötést követően a párral együtt és a párért ünnepeljük – függetlenül attól, hogy férfi férfival köt házasságot, nő férfival lép az oltár elé, vagy két nő házasságkötését ünnepeljük a házasságkötési szertartással.

Az áldás, amelyben a párok egyházi házasságkötésük alkalmával részesülnek, arra szolgál, hogy megerősítse kapcsolatukat, és útravalóban részesüljenek közös útjukon. Kérdésként merülhet fel, hogy az anyakönyvi hivatal után templomban is kössünk-e házasságot. Ez egy személyes és nagyon tudatos döntés. A templomi esküvőt elsősorban az indokolja, hogy a legtöbb pár szeretné a külvilág előtt is kinyilvánítani és a templomban megpecsételni egymás iránti szerelmét. Ezt egy nagyon különleges templomi szertartás keretében élik át. Így vallják meg szerelmüket és így pecsételik meg házassági szövetségüket Isten és a számukra fontos emberek előtt.

Isten áldása az embereké. A szexuális irányultság nem számít

Az esküvő elsősorban arról szól, hogy Isten áldását kérjük kapcsolatunkra. Ez az áldás Isten közelségét mutatja, és a bizalom jele. Az áldás azt jelenti: Isten közel van az emberekhez jó időkben és rossz időkben egyaránt. A menyasszony és a vőlegény az egyházi esküvőjén részesül Isten áldásának ígéretében. Úgy is mondhatnánk, hogy két ember kölcsönös szerelme Isten áldása alá kerül.

Hogy kinek milyen a szexuális irányultsága, és hogy egy heteroszexuális vagy egy homoszexuális pár akar-e házasságot kötni – ez az EKHN-ben tartott egyházi esküvő esetében lényegtelen. Ami fontos, az az, hogy a menyasszony és a vőlegény kifejezik abbéli szándékukat, hogy mint házaspár felelősséget vállalnak egymásért és kölcsönösen számíthatnak egymásra. Erre tesznek ígéretet egymásnak az esküvői istentisztelet keretében, és cserébe ígéretet kapnak: „Isten megerősít benneteket egymás iránti szeretetetekben és egymás iránti hűségetekben. Isten oltalmazza közös utatokat.”

A homoszexuális párok házasságkötése hosszú múltra tekint vissza az EKHN-ban

2019. január 1. óta az EKHN-ben az azonos nemű párok házasságát ünneplő egyházi szertartásokat hivatalosan „esküvői szertartásnak” nevezik. A Házasság mindenkinek című programunkat így véglegesítette az EKHN legfőbb döntéshozó testülete, az egyházi zsinat. Áldást osztó istentiszteletekre és a homoszexuális párkapcsolatok egyházi szertartás keretében való elismerésére azonban már ezt megelőzően is sor került, több évre visszamenőleg.

Az azonos nemű párok megáldása 2002 óta hivatalosan is lehetséges az EKHN-ben. A Rajnai Protestáns Egyház (Evangelische Kirche im Rheiland) után az EKHN volt a második protestáns tartományi egyház, amelyik elismerte a homoszexuális párok megáldását az egyházjog alapján. A homoszexuális párok egyházi áldása az EKHN Zsinatán lefolytatott széles körű teológiai vitát követően a kilencvenes évek óta élvezi a túlnyomó többség támogatását. Ráadásul a homoszexuális és leszbikus pároknak szóló áldásadó szertartásokat már jóval a hivatalos döntések meghozatala előtt is rendszeresen végezték a templomokban.

Lásd: A homoszexualitást a teremtés részének kell tekinteni – Az EKHN etikai kódexe. (link)

Az EKHN volt az első egyház, amely engedélyezte az áldásokat

2013-ban újabb lépést tett az egyházi közösség: a hessen-nassaui egyház Németországban elsőként hivatalosan is egyenlővé tette a homoszexuális párok megáldását a házassági szertartásokkal. Az EKHN egyházi rendtartását úgy dolgozták át, hogy az többé nem tesz teológiai értelemben különbséget az azonos nemű párok megáldására szolgáló istentiszteletek és a hagyományos esküvők/házasságkötések között. Innentől kezdve az áldó szertartásokat az egyházi anyakönyvekbe is be lehetett jegyezni, bár hivatalosan még nem a házassági szertartás címszó alatt. A lelkészek és az egyháztanácsok pedig bizonyos körülmények között kifogást emelhettek.

2002 óta Hessen-Nassauban már több száz azonos nemű pár élt a lehetőséggel, hogy protestáns templomban lépjen oltár elé. A 2019-es végleges kiegyenlítés és a Házasságot mindenkinek program jelenlegi szabályozása a korábbiakkal szemben megszüntette, hogy az egyes egyháztanácsok és lelkészek a homoszexuális párok esküvőjével szemben fenntartásokat emeljenek. Eddig ugyanis saját vallási meggyőződésükre hivatkozva megtagadhatták a homoszexuális pároknak kiszolgáltatott áldást. Most már, mint minden hivatalos aktus, például a keresztelés vagy a temetés esetében, a lelkészek csak egyedi esetekben tagadhatják meg a hivatalos aktust, például lelkipásztori okokból vagy saját meggyőződésük alapján, a Szentírás és a hitvallás megsértése miatt.

A világszíntű különbségek és a folyamatos diszkrimináció továbbra is nagy kihívás

Az EKHN álláspontját a „házasság és esküvő mindenkinek” kérdésében sajnos világszerte sok egyház, köztük a protestáns egyház sem osztja. Elutasítják az azonos nemű párok áldásban részesítését vagy esküvőjét, és így továbbra is diszkriminálják az embereket.

Az egyházi zsinat keretében 2018 őszén a házasságkötés kifejezésről folytatott vitája során Volker Jung, az EKHN egyházi elnöke a következőket mondta: „Ha a zsinat fenntartás nélkül kiáll az azonos nemű párok házassága mellett, az világos jelzés arra vonatkozóan, hogy egyházunkban milyen értelmezést és álláspontot tartanak megfelelőnek.” Ugyanakkor rámutatott, hogy „a témában meglévő feszültségeket – amelyek a bibliai tanúságtétel eltérő értelmezésében gyökereznek, és világszerte áthatják a kereszténységet – jelenleg nem lehet feloldani”.

Az EKHN 2023-ban hivatalos bűnvallásban kért bocsánatot a queer emberektől az általuk tapasztalt diszkriminációért és szenvedésért. A továbbiakban elhangzott azonban: „Ma már hisszük, hogy a homoszexualitás, a biszexualitás, a transz- és interszexualitás, a nem bináris és queer életmód a teremtés része. […] Különböző szexuális orientációjú, különböző nemű és sokszínű életmódot képviselő személyként szeretnénk az egyházat formálni.” A világ más egyházi közösségeivel való kapcsolatok és partnerségek tekintetében a bűnvallás kifejezetten hozzáteszi: „Az EKHN továbbá vállalja, hogy az ökumenikus partnereivel folytatott vitákban kiáll e sokszínűség elismerése mellett.”

* * *

Természetesen beidézhettük volna más tartományi egyházak állásfoglalásait is, lényegében ugyanezt képviselik – esetleg némelyik még nem ment ennyire messzire (vagy a gyakorlatban igen, de óvatosabban fogalmaz). Az EKD tartományi egyházainak sorában talán a bajor egyháztest (Evangelisch-Lutherische Kirche in Bayern) volt az egyik utolsó, amelyik a házasság témájában hellyel-közzel kitartott az evangéliumi álláspont mellett, de végül elmozdult progresszív irányban. Ez abból a szempontból érdekes, hogy talán a bajorok ápolják a legszorosabb kapcsolatot intézményi-pénzügyi-eszmei tekintetben a magyar evangélikusokkal. Nem kérdés, hogy a hazai evangélikus közösség teológiai-etikai „útkeresésére” gyakorolt hatásuk jelentős. A bajor tartományi egyház honlapján (link) többek között a következő sorok olvashatók a témát érintően: „A két ember közötti szerelem Isten ajándéka és Istennek az emberiség iránt megnyilvánuló szeretetének tükörképe. Ezt hivatott kifejezni a templomi házasságkötés. A házaspár Isten áldásában részesül, hogy kapcsolatuk megerősödjön közös életük és a házasságban való kölcsönös felelősségvállalásuk tekintetében. […] Protestáns szempontból nincs teológiai különbség egy heteroszexuális pár házasságkötése és egy homoszexuális pár áldásban részesítése között. Mindkét ceremónián – a homoszexuális párok megáldása és az esküvői szertartás során – ugyanazt az áldást adja Isten.”

Úgy látszik, van, ami nem változik: a németeknek valamiben mindig szélsőségesnek kell lenniük – mintha ez lenne a krédójuk. Legyen az szélsőbal, progresszív vagy szélsőjobb ideológiai-politikai álláspont, militarista-konzervatív vagy béke- és befogadáspárti nézőpont, hordjanak ilyen vagy olyan színekkel és szimbólumokkal tarkított karszalagot, a lényeg az, hogy valaki vagy valami előtt szalutálni és térdelni kelljen, és százszázalékos hatékonysággal és pontossággal kell kivitelezni mindazt, ami mellett elköteleződnek. De ez még nem minden: másokat, akik mást gondolnak a világról és a benne zajló folyamatokról, ideológiailag mielőbb kolonizálni kell és „fel kell világosítani”. Persze újra és újra lyukra futnak, rámehet a fanatizmusukra az állam, a társadalom és az egyház is – nem baj. Kein Problem. Nekivágnak újra, nagyobb erőbedobással, megkettőzött fanatizmussal. Megcsinálják! Wir schaffen das!

Ez szomorú, de a felelőssége a magyar eklézsiának csak korlátos a németek irányában. Ennél sokkal tragikusabb követni a „mindig felvilágosult” németeket a szakadékba vezető úton, bár hosszú időre visszanyúló hagyomány hazánkban a labanc-mentalitás és a németek irányában megnyilvánuló szervilizmus.

* * *

Nos, ez a Bolba Márta által említett fejlődés csúcspontja – vagy hát, ki tudja, lehet, hogy innen is van feljebb (értsd: lejjebb). Ez a Gombkötő Beáta által emlegetett „beszélgetések”, „dialógusok” végkimenetele. Ide kell eljutni. Ez a jövő! Az „ideális” egyház.

Feltűnhet az olvasóknak, hogy a fenti nyilatkozat olyan állapotot tükröz, amikor a hivatalos állásponttól való eltérésre már egyre kevesebb lehetőség adódik – a személyes meggyőződés kinyilvánítása (például az azonosneműek házasságának megtagadása lelkiismereti okokra vagy egyéni teológiai meggyőződésre hivatkozva) megtűrt, kivételes esetekké zsugorodott, azzal a kifejezett szándékkal kiegészítve, hogy sikerül mielőbb világszinten felszámolni a „diszkriminációt”. A teremtő „dialógus” tehát normatív, előíró, kizárólagos dogmává szilárdult.

A kérdés már csak az, hogy ha ennyire látjuk, hogy hová kell megérkeznünk, nem lenne egyszerűbb megspórolni az utat? Minek „beszélgetni” meg „fórumokat” rendezni arról, amit egyébként is tudunk, ráadásul azokkal, akikkel egyébként is egyetértünk a lényegről? Nem lenne őszintébb félretenni a „párbeszéddel” meg a nem elodázható „diskurzussal” kapcsolatos szólamokat, „a szirénhangokat”, a nagyobbrészt EKD-s teológiai tanulmányok magyarra átültetett, még a lelkészi kar tagjai számára is érdektelen kompilációinak a köröztetését és az azokkal kapcsolatos, gyér létszámú fórumok megrendezését? Hát nem lenne tisztességesebb egyszerűen, nem kertelve kimondani, hogy ezt szeretnénk és meg is valósítjuk rögvest? Minek ehhez még pár év? Kinek van szüksége erre a vergődésre? Teljesen felesleges a kifárasztás, a másik elbizonytalanítására, megroppantására és felőrlésére tett újabb és újabb kísérletek, hiszen – mint láttuk – már most is a progresszív ágenda a majdhogynem hegemón álláspont. Én azt javaslom, ne késlekedjenek! Mielőbb tegyenek javaslatot a hessen-nassaui tartományi egyház álláspontjának hivatalos szinten történő elfogadására és kihirdetésére. Higgyék el, sok-sok felesleges idegeskedést és „beszélgetést” meg lehetne ezzel spórolni. A progresszívek végre jó lelkiismerettel vallhatnák egyházuk hivatalos álláspontjának azt, ami már lényegében most is az, az evangéliumiak meg – minden gyászuk és bánatuk ellenére – tudnák, hogy mi a helyzet.

Ez is érdekelhet

Konzervatív-evangelikál társbérletbe kerestetik – Helyzetértékelés és válasz a progresszív vádaskodásra
Dogmatika nélkül nincs evangéliumi etika, avagy szabadulás a progresszív moralizmus béklyójából – reakció Pecsuk Ottó szavaira
Az Evangelikál Csoport Egyesület korrekciója Bolba Márta evangélikus lelkésznő kijelentései kapcsán
A progresszív keresztyénség „tízparancsolata” és annak kritikája – X. parancsolat

6 válasz

  1. Péter

    Bár a Kedves Szerző indulatossága látszik a szöveg érzelmi töltöttségéből, csak egyetérteni lehet a mondanivalóval. Igazából logikailag nem tudok értelmezni az evangélium tükrében bármilyen olyan álláspontot, ami valamely éppen divatos világi ideológia mentén próbálja meg a (sokszor csak képzelt) tömegekhez hajlítani a kereszténységet. Ha Krisztus követésének célja az egyén szempontjából a bűnös lélek megváltása, akkor vajon hogy lehetne ezt a megváltó munkát elképzelni pont Isten nélküli elvek alapján? Ha csak divatos és szép mondásokká egyszerűsítjük a hitünket, mi különböztet meg bármilyen civil szervezettől? Az Isten népének célja a bűn legyőzése: ebben hogyan lehetne értelmezni azt, hogy éppen ahhoz idomulunk? 30-40 évvel ezelőtt nem pontosan ugyanezek az ideológiák voltak a világban. Valószínűleg 20-30 év múlva sem pont ezek lesznek: akkor ez azt jelenti, hogy az egyházat át kell kalibrálni emberöltőként, csak hogy „vonzónak tűnjön”? Számomra az emberi lélek annak romlott mivoltából fakadó problémái ennél állandóbbnak tűnnek. Bárcsak a progresszívnek mondott gondolatok és írások csak legalább ugyanannyit foglalkoznának az Úr Jézussal, mint a világi elvekkel.

  2. Gombkötő Beáta

    Kedves Tamás!
    Hitvédelmet nem lehet hazugságokra, sunyi csúsztatásokra, szándékos rossz hír keltésre, vagy hanyagságból otthagyott tévedésekre alapozni, mert ha kiderül az igazság, ki fog a hitvédőknek hitelt adni? Ki fog egy evangelikál hitvédőnek hinni egy olyan szöveg után, amiben vagy szándékos manipuláció, vagy pongyolaság okozta tévedés (vagy mindkettő) miatt, hamis dolgok vannak leírva? Aki ilyet tesz, az másban nem tévedhet, másban is csúsztathat. Kértem korrekciót tőled, de a korrekció se lett korrekt. A probléma a következő: A Magyarországi Evangélikus Egyháznak nem „állításom szerint” nincs „hivatalos” (akármit is jelentsen ez az idézőjel) szexuáletikai álláspontja LMBTQ+ témában, hanem ténylegesen nincs. Hogy miért nincs, és ki nyilatkozta azt, hogy ez nem is kell (országos felügyelő, elnök püspök) azokat megosztottam veled, de egyébként ezek online elérhetők. Sajnálom, hogy nem hitted, hiszed el, hogy ez így van, pláne azt, hogy nem néztél utána, mielőtt leírtad, hogy létezik ilyen. Dr. Fabiny Tamás elnök püspök: „A Biblia értelmezéséről és a szociáletikai, köztük a szexualitással kapcsolatos kérdésekről átgondoltan, a feszültségek szításától tartózkodva, a politika kizárásával, a teológia segítségül hívásával érdemes beszélgetni. Azt például, hogy az egyházban mi a homoszexuálisok szerepe, hol van a homoszexuálisok helye, nem lehet egy mondatban elintézni. Ezért nem adunk ki nyilatkozatot sem, mert egy ilyen dokumentum vagy elítél, vagy megenged, miközben emberi sorsokról van szó. ” Tehát nincs hivatalos nyilatkozat erről. Prőhle Gergely országos felügyelő pedig így ír erről: „Minél tovább megy a nyilatkozatosdi, annál inkább jól teszik a püspökök, ha ezekhez kapcsolódva nem szólalnak meg. És ebből is látszik, hogy mennyi kárt lehet okozni azzal, hogy nem a testületeinkben zajlanak ezek a viták.” Tehát egy nem létező „hivatalos” álláspontra hivatkozva állítasz be engem szinte „eretneknek”, aminek szerinted következménye kellene, hogy legyen „ő mégis, úgy tűnik, mindenféle akadályoztatás, fenntartás, külső számonkérés vagy óvatosság, illetve benső kontroll nélkül, ráadásul igencsak rámenősen és számonkérően nyilatkozik a témában.Hogy ezt miért tudja megtenni – és miért épp azokkal szemben, akik egyébként az egyházuk „hivatalos” álláspontjához ragaszkodnak –, azt elég nehéz elmagyarázni egy kívülállónak, de teszünk egy próbát.” /Márkus Tamás/ Ezt írtad te, mintha valamilyen hitvallásos bűnt követtem volna el, egy olyan „hivatalos” álláspont ellen, ami nem létezik. Nem hiszem, hogy ennyire hosszan próbálkoznod kell azzal, hogy megmagyarázd ezt miért tehetem meg. Én sokkal rövidebben is meg tudom magyarázni: Egyszerúen azért, mert nincs ilyen álláspont. Ezért megtehetem. Mondhatok, kommentálhatok kollégám 2021-es FB posztjára azt, amit akarok. Ez ilyen egyszerű. Ez az igazság. A Magyarországi Evangélikus Egyház jelen pillanatban ahhoz az egyházi rendhez tartja magát, „amely a házasságkötést nem tartja elképzelhetőnek a homoszexuálisok között, illetve az ordinációt sem kínáljuk fel azok számára, akik azonos neműekkel állnak szexuális kapcsolatban” /Fabiny Tamás/. Ettől eltérő dolgot, amiért büntetést érdemelnék, vagy bármiféle retorziót, számonkérést, soha nem tettem. Nem eskettem egynemű párokat, és heteroszexuális házas emberként vagyok az evangélikus egyház ordinált lelkésze. Tehát azok a mondatok, amelyekben „hivatalos” álláspontra hivatkozol (először nem megnevezve őket, majd megnevezve nem hivatalosokat), egyszerűen nem igazak. És az sem, hogy ezek ellen az evangélikus egyházban sok lelkész következmények nélkül tanít. Mert nem taníthatunk valami ellen, ami nem létezik. Nincs ilyen „hivatalos” álláspont. És nem „állításom szerint” nincs, hanem tényleg nincs. Továbbá az egyházban nem folyik semmilyen német mintára történő progresszív tervgazdálkodás. A hit Isten ajándéka. Nekem olyan van, amilyet ő adott, elég sokszor változott már. Ez teljesen normális. De egy biztos, senki nem manipulált, senki nem győzködött, a német nyilatkozatok és hasonlók se, sőt, hogy ők hova tartanak, az engem személyesen nem érdekel, és nem is követem (kollégáim többsége is így van ezzel). Hitünk, gondolataink, nézőpontunk ártatlanul jutott oda, ahova… Senki nem kényszerített minket, és nem is húzunk hasznot abból, ahogy jelen pillanatban az LMBTQ+ témáról gondolkozunk. A témában egyetlen hivatalos döntés született, ami az, hogy szorgalmazzák egyházunkban a dialógust erről (nem, nem előre megírt forgatóköny szerint, az evangélikus egyház ennél szabadabb).
    Továbbra is tartom magam ahhoz, hogy hitvédelmet nem lehet hazugságokra alapozni, mert az ember elveszíti a hitelét. Nem tudom, hogy az evangelikál szellemiségbe a csúsztatás, manipuláció, hazugság miért fér bele, az LMBTQ+ dolgok, meg miért verik ki a biztosítékot? Számomra a képmutatás, hazugás, csúsztatás nagyon gáz… pláne egy olyan személyről, mint rólam, akivel egy intézményben dolgozol. Remélem ebben egyet értünk. Nem értem miért éri meg az evangelikáloknak hitelteleníteni magukat. Illetve miért engedik meg, hogy hiteltelenítsd őket.
    Az idézetek az alábbi cikekkből vannak, és egy közös állásfoglalás a dialógus megteremtéséről : https://www.teszt.evangelikus.hu/hireink/interju/fabiny-tamas-puspok-kenyes-kerdesek-eseten-is-a-szellemi-igenyesseget-szorgalmazza
    https://www.evangelikus.hu/hireink/itthon/kerdesek-es-valaszok-az-orszagos-felugyeloi-interju-kapcsan
    https://www.evangelikus.hu/hireink/itthon/igazsagot-szolni-szeretetben

    1. Márkus Tamás András

      Kedves Beáta!

      Először is, köszönöm a reakciót!

      A hálám mellett hangot kell adnom megdöbbenésemnek is, hogy még te kérsz számon engem azok után, hogy Németh Zoltán – evangéliumi szempontból vállalhatatlan kijelentéseit – nyilvános térben támogattad és egyetértésedet fejezted ki azokkal kapcsolatban (lásd: „a nemváltás iránti szándékáról lebeszélni valakit bűn” stb.). Én – és a mi közösségünk – épp fordítva látjuk: a megnyilatkozásaid inkonzisztensek, világosságot és egyértelműséget mellőzők, kellőképpen át nem gondoltak, amelyeket ugyan számonkérésre utólagosan toldozgatni-foltozgatni próbálsz, de csak még zavarosabbá válnak, lásd: „nem értek egyet a Németh Zoltán által mondottak tartalmával, csak a kiállását tartom krisztusinak.” Én a te személyes kérésedre ezt a faramuci magyarázkodást feltüntettem a szövegtestben, de őszintén meglep, hogy ez vállalható számodra. Tehát ki lehet állni, fel lehet lépni „krisztusi” módon egy olyan tartalommal, amit viszont nem tartunk „krisztusinak”? Én a hamis dolgok, bibliátlan tartalmak melletti bátor kiállást semmiképp nem nevezném „krisztusinak” – a kiállás attitűdje elválaszthatatlan a kiállásban zászlóra tűzött tartalomtól.

      A kommented nagy része arról szól, hogy nem csak szerinted nem létezik hivatalos állásfoglalás szexuáletikai kérdésekben (pontosabban az LMBTQ témában), hanem objektíve nem létezik ilyen az egyházadban, az MEE-ben. Én már a személyes megkeresésedkor is jeleztem neked, hogy a mérleg egyik serpenyőjében akkor – ezek szerint – nincs semmi (vákuum „van”), a másikban pedig van egy hivatalos egyházmegyei nyilatkozat, a Missziói Központ nyilatkozata, illetve több evangélikus lelkész és evangélikus egyházi tisztviselő által írt és szerkesztett nyilatkozat (Novemberi állásfoglalás), amit tudtommal ezrek írtak alá. Ezeket a dokumentumokat te egy kézmozdulattal lesöpröd, mondván ezek „nem hivatalosak.” Lehet, hogy tisztázni kellene először is, hogy mi számít hivatalosnak. Más evangélikus lelkészek azt állították, hogy ezek is hivatalosak, legfeljebb vannak, akik nem értenek velük egyet, de az biztos – állították –, hogy az eddig konszenzusosnak vélt álláspontot rögzítik. Erről érdemes lenne saját kollegáiddal egyeztetned, mert úgy látszik már itt is véleménykülönbség van.

      Akárhogy is, számomra egy egyházmegye vezetősége által kiadott és szignózott nyilatkozat hivatalosnak tűnik, de legalábbis hivatalosabbnak, mint a semmi, vagy a homály. Te olyasmit is írtál nekem, hogy az a „hivatalos”, vagy azt kell nézni, amit a teológiai fakultáson tanítanak. Pontosan mit tanítanak, és az miért hivatalosabb, vagy irányadóbb felszentelt gyülekezeti lelkészek tucatjai által aláírt állásfoglalásoknál?

      Akkor, ha jól értem, az MEE kötelékében csak az számít „hivatalosnak”, amit az elnök-püspök és az országos felügyelő „lenyilatkozik”? (Akár egy interjúban is?) Vagy ez még nem, csak az általuk szignózott állásfoglalás? Ha pedig nincs ilyen, akkor igazából semmiféle tanításbeli vagy etikai kontroll nincs az adott kérdéskört érintően? Hallgatólagos konszenzus sincs, amire lehetne hivatkozni? Azért ez elég érdekes volna…, ha így lenne. Ez alapján szexuáletikai kérdésekben egymásnak ellentmondó dolgokat tanítanak különféle evangélikus gyülekezetekben? (Lehet, hogy így van, de nekem ez új)

      De jó, legyen, tegyük fel, nincs, nem létezik hivatalos állásfoglalás. Akkor mit jelentsen az Evangélikus élet jelenlegi számában megjelenő, Prőhle Gergely országos felügyelővel készült interjú egy-egy állítása? Prőhle a vitatható GEKE találkozó kapcsán mondja: „Az MEE Püspöki Tanácsának az ezzel összefüggésben kiadott állásfoglalásában nem hagyott kétséget álláspontunk biblikus alapvetése felől…”. Hm. Mi ez az „álláspont”, amelynek „biblikus alapvetése” kétségtelen? Ha van ilyen, ettől nyilván el lehet térni, meg lehet hozzá igazodni is.

      Az evangelikus.hu-n szerepel egy beszámoló a GEKE nagygyűléséről. Ebben – többek között – a következő passzusok olvashatók: “Az erdélyi Romániai Evangélikus- Lutheránus Egyház és a Magyarországi Evangélikus Egyház delegáltjai viszont ott voltak, és a téma tárgyalása során képviselték saját biblikus- teológiai véleményüket, még akkor is, ha a nagyrészt német hátterű küldöttek elsöprő többsége a progresszív irányt is képviselte. A kelet- közép-európai egyházak, valamint az ír evangélikusok egymást támogatva szólaltak fel azért, hogy a konzervatív álláspontnak is hangot adjanak. Ez nem volt mindig könnyű, de a magyar küldöttség sok pozitív visszajelzést is kapott, még számos német egyházból is.” Ha jól értelmezem a szöveget, akkor az MEE-nek is van egy “konzervatív álláspontja”, amelyet vállvetve védelmeztek más, közép-európai egyházakkal, sőt, e bátor kiállást még a németek közül is honorálták, megdicsérték egyesek.

      Kérdezlek: ez az ún. “konzervatív álláspont” hivatalos álláspont, vagy nem hivatalos álláspont? Ha nem létezik ilyen, akkor ez a konzervatív álláspont csak egy opcionális álláspont, amit az MEE küldöttei ad-hoc képviseltek ott és akkor? Egyeztetettek a vezetőséggel (az elnök püspökkel és az országos felügyelővel) arról, hogy ők a “konzervatív álláspontot” fogják ott képviselni? E cikk szerzői, Balogné dr. Vincze Katalin, Baranyay Bence, Cselovszkyné dr. Tarr Klára kaptak tájékoztatást arról, hogy valójában NINCS, NEM LÉTEZIK, NEM IS VOLT az MEE-nek hivatalos álláspontja a szexuáletikát érintően? Vagy ez az ún. konzervatív álláspont csak annyiban merül ki, hogy “nem eskettek egynemű párokat”? De ha meg így van, és nem eskettek, mi a teológiai alapja ennek, ha – ahogy Németh Zoltán írja – nem bűn két azonosnemű ember közötti, önkéntes belegyezésen alapuló szexuális aktus? Ha nincs teológiai alapozás, akkor ez a mondat, amire Fabiny Tamást idézve hivatkozol (lásd: A Magyarországi Evangélikus Egyház jelen pillanatban ahhoz az egyházi rendhez tartja magát, „amely a házasságkötést nem tartja elképzelhetőnek a homoszexuálisok között, illetve az ordinációt sem kínáljuk fel azok számára, akik azonos neműekkel állnak szexuális kapcsolatban”) teológiai aládúcolás nélkül való és önkényes. Nyilván van valami bibliai-teológiai-etikai oka ennek az állításnak. Szeretném tudni, hogy mi az! (Mert az lesz a hivatalos álláspont melletti teológiai érvelés – erre vagyok kiváncsi).

      Ez így önmagában – remélem belátod – elfogadhatatlan, ez a retorika: “momentán ez a hivatalos álláspont és kész, és hogy miért? Csak. De ez idővel változhat.” Ez így pongyola, a kérdés megkerülése, ez így pusztán “egyházpolitika.”

      Ha pedig van ilyen (hivatalos álláspont) – én ezt szűröm le az előbb beidézett GEKE beszámolóból és a lelkész kollegáid személyes megnyilatkozásaiból, akiknek a szava ér ugyanannyit, mint a tiéd –, akkor nem igaz az, amit mondasz, hogy te bármit állíthatsz, és bárhogy reagálhatsz arra a két állításra – a kollégád állításaira –, nevezetesen hogy azonos nemű személyek között megvalósuló, önkéntes beleegyezésen alapuló szexuális aktus nem bűn, illetve hogy bűn lebeszélni valakit a nemváltás iránti szándékáról (az utóbbi egy annyira szörnyű, átgondolatlan, másokat helytelen és visszafordíthatatlan lelki-testi megnyomorodásba taszító kijelentés, amellyel mai napig nem tudok mit kezdeni és ami előtt mai napig értetlenül állok). Vagy azt állítod, hogy az MEE szerint a házasság csak egy férfi és egy nő között köttetett, életre szóló hűségen alapuló szövetségi kapcsolat, de – ugyancsak az MEE szerint – az ezen kapcsolaton kívüli szexualitás nem bűn? Tehát akkor, ha jól értem, szerinted nem igaz az az állítás, hogy a szexualitás helye Isten tervében kizárólag az előbbi meghatározás-szerinti házasság? A teológiai érvelésben független egymástól a házasság és a szexualitás?

      Ezt állítod továbbá:

      “Továbbá az egyházban nem folyik semmilyen német mintára történő progresszív tervgazdálkodás. A hit Isten ajándéka. Nekem olyan van, amilyet ő adott, elég sokszor változott már. Ez teljesen normális. De egy biztos, senki nem manipulált, senki nem győzködött, a német nyilatkozatok és hasonlók se, sőt, hogy ők hova tartanak, az engem személyesen nem érdekel, és nem is követem (kollégáim többsége is így van ezzel). Hitünk, gondolataink, nézőpontunk ártatlanul jutott oda, ahova… Senki nem kényszerített minket, és nem is húzunk hasznot abból, ahogy jelen pillanatban az LMBTQ+ témáról gondolkozunk.”

      Elfogadom a véleményed, de én és még sokan mások máshogy gondoljuk. Ismerve a nyugat-európai egyházi közösségekben lejátszódó folyamatokat (EKD, skót reformátusok, észak-amerikai evangélikus és reformátusok közösségek metamorfózisa stb.), PONTOSAN UGYANAZOKKAL a lépésekkel haladtok (tisztelet a kivételnek) a progresszió irányában. Ezek vizsgálható, megfigyelhető, definiálható és jó azonosítható lépcsőfokok. Ebbe a sémába illenek a ködös megnyilatkozások, a kifacsart bibliai érvelés, a dialógusról való unos-untalan papolás, az ide-oda sántikáló egyházpolitika (kamarilla politika), a kétértelmű gesztusok, és legfőképp az, hogy egyre inkább a pietisták, konzervatívok, evangéliumiak jelentik a ballasztot a közegyház számára – róluk beszélnek lekezelően, őket akarnák a léghajóból mielőbb kiebrudalni, hogy a ballon minél gyorsabban minél jobban elrugaszkodjon a biblikus alapoktól.

      Ajánlom a következő cikkeket, ha érdekel a téma és ennek a folyamatnak egymás után következő lépcsőfokai: 1.) https://www.evangelikalcsoport.hu/2022/09/15/a-progressziv-erveles-es-a-hazai-egyhazak-el-ekd-sodasanak-veszelye-i-resz/; 2. ) https://www.evangelikalcsoport.hu/2022/09/16/a-progressziv-erveles-es-a-hazai-egyhazak-el-ekd-sodasanak-veszelye-ii-resz/

      Végül a vádakra: emberileg én kedvellek, kedves Beáta. A SZAVAIDRA reagáltam, amelyek le vannak írva, és amelyeket – gondolom – vállalsz. Majd az olvasók eldöntik, hogy ki csúsztat, ki manipulatív, ki hazudik és kinek mi fér bele. Egyébként pedig megérint, hogy ennyire aggódsz az “evangelikálokért.” Kérlek, legalább ennyire aggódj az egyházad evangéliumi frakcióiért is – kollegáidért és a rád bízott egyháztagokért is.

      Üdvözlettel,
      Tamás

  3. Lupták György

    Csak egy rövid megjegyzés: máris látható, hogy elindult az a folyamat, ami éppen azt a bizonyos „tervgazdálkodást” igazolja. Az elnök püspök és az országos felügyelő is belengette egy őszi zsinati dialógus elindítását az LMBTQ/gender kérdés tisztázásáról. Ismerve a dolgok menetét, ismerve a külföldi társegyházak „megoldásait”, ez majd oda vezet, hogy születik egy állásfoglalás arról, – Isten kijelentéseiről -, amelyet nincs jogunk megvitatni főként nincs jogunk felülírni. Tudniillik amit Isten bűnnek mond, az bűn. Semmiféle bizottság, semmilyen zsinat nem rendelkezik olyan felhatalmazással, ami ezt megmásíthatná.

  4. Gombkötő Beáta

    Kedves Tamás!

    Én korrektciót kértem tőled, és a korrekció nem volt korrekt. Ez továbbra sem etikus, gáz és fájdalmas. De ezek szerint ez belefér az evangelikál szellemiségbe és teológiába. Nem látom át, hogyan fér ez bele az etikátokba, de megérne az oldalatokon egy tanulmányt…
    Megismétlem mégegyszer. Az az IGAZSÁG ( amit a nevemmel vállalok) , hogy sem az evangélikus lelkészek által írt Nomemberi állásfoglalás, sem a Hajdú-Szabolcsi Evangélikus Egyházmegye közgyűlésének nyilatkozata a homoszexualitásról, sem az Evangélikus Missziói Központ állásfoglalása a homoszexuális életformával kapcsolatban nem a Magyarországi Evangélikus Egyház hivatalos álláspontjai. Egyik sem. Aki ettől eltérő dolgot állít (nem tudom kik ezek a kollégáim név nélkül), de azok nem mondanak igazat. Az idézett cikkekben Fabiny Tamás elnök püspök és Prőhle Gergely országos felügyelő kifejtette azt, hogy megszülettek ezek az alulról szerveződő, abszolút nem hivatalos nyilatkozatok, majd született egyébként egy szintén alulról szerveződő (szintén nem hivatalos) ellen nyilatkozat is. Az Püspöki Tanács erre a folyamatra azt a HIVATALOS nyilatkozatot adta ki, hogy ezek helyett, ők a nyilatkozatokat gyártó kollégák párbeszédét szeretnék elindítani, és a nyilatkozósdit leállítani (főleg azért, mert ezek nem hivatalosak, és nem ez a módja a szexuáletikai témák megvitatásának). Tehát az általad emített nyilatkozatokkal szemben nem a „semmi” áll, hanem ez a konkrét püspöki állásfoglalás (nyilvános, elérhető, olvasható). Az általad felsorolt hivatalosnak titulált nyilatkozatok kapcsán (annak ellenére, hogy 100% biztos vagyok benne, hogy nem a MEE „hivatalos” álláspontjai) felhívtam Prőhle Gergelyt, és beszéltem Fabiny Tamással személyesen, akik megerősítették ezt az információt. Amennyiben te (vagy valamelyik néven nem nevezett kollégám) is szeretne megbizonyosodni erről (mert valami oknál fogva nem hiszitek ezt el, és emiatt nem írsz igazat se rólam, se az evangélikus egyházról), Tamás püspök és az országos felügyelő telefonszáma nyilvános, és minden bizonnyal megerősítik ezt az információt bárkinek, aki kételkedik. Ha erre nem kerül sor, az összes eddigi írásod, és amit ez után fogsz írni erről a témáról: hiteltelen és nem igaz. Továbbá az általad említett hivatalosnak titulált nyilatkozatokat a GEKE-ben folyó munka ás álláspont sem fogja hivatalossá tenni soha. Viszont a GEKE-ben folyó munkáról kijött egy tényleg hivatalos püspöki állásfoglalás. https://www.evangelikus.hu/hireink/kozlemeny/egyhazunk-puspoki-tanacsanak-allasfoglalasa-a-geke-nemek-szexualitas-hazassag-csalad-cimu-tanulmanya-kapcsan Ebben megint megerősítik, hogy számunkra jelenleg mi a házasság (ezt már írtam neked, hogy csak heteroszexuálisokat esketünk), illetve zárszóként azt, hogy „A Magyarországi Evangélikus Egyház Püspöki Tanácsa olyan európai párbeszédet szeretne, amely teológiai és más tudományos alapon történik, és ezzel megelőzi a gyors, ideológiai alapú véleményalkotást.” Persze ez az állásfoglalás most jött ki, és az általad idézett 2021-es FB kommentem ez ellen még semmit se tudott mondani, de az időbeni eltérés ellenére se mond. Pláne, hogy én nem azt írtam neked, hogy nem értek egyet / egyet értek azzal amit Németh Zoltán kollégám írt ebben a témában. Hanem azt, hogy az én kommentem nem erről szólt. Hanem Zoltán bátorságáról, ami „életveszélyes”, félelem mentes, és aminek emiatt Krisztusi jellege van, főleg azért, mert várhatja utána a rá zúduló köveket és a keresztet…vagyis a közvélemény, kollégák, barátok, evangelikál csoport stb. köveit, kritikáit, megszólalásait, és az emiatt felvállalt megpróbáltatásokat és szenvedést. Ennyit szerettem volna közölni. Nem többet és nem kevesebbet. Ez a megszólalás, egyik hivatalos és nem hivatalos álláspont pontjaiba sem ütközik, és nem kell, hogy következményei legyenek. Továbbá szexuáletikai témában úgy tudom a Magyarországi Református Egyház sem egységes, nem minden kollégád ért azzal egyett, hogy a házasság előtti szexualitás bűn, illetve a homoszexualitás kérdésében is vannak eltérések közöttük. Remélem a református egyház fontosabb neked, mi az evangélikus, és legközelebb saját kollégáid és egyházad miatt emeled majd fel a szavad ezen az oldalon, és csakis az igazakat írod róluk, pláne akkor, ha a püspökeidet is megemlíted.

    1. Márkus Tamás András

      Kedves Beáta!

      A korrekció korrekt volt, azt írtam bele, amit te kértél (holott erre semmi sem kötelezett), annak ellenére, hogy kínos szofizmusnak érzem az egészet. Többet erről szerintem ne írj, mert nem a mi „etikánk” itt az érdekes, hanem az, hogy egy lelkipásztor (!) durván megbotránkoztató, hitvallás-ellenes, ember-ellenes (és hozzáteszem: Magyarország Alaptörvényének szellemiségével szembemenő) szavait te „krisztusinak” bélyegezted. Tudom, persze, nem a szavait, hanem a „bátorságát”, a „kiállását”, hogy merte „vállalni a köveket”. (egyébként meg, még ez sem állja meg a helyét, mert pár elítélő komment még nem „kő”, ráadásul a kollégád csak azt mondta, amit az egyházon kívüli közvélemény szeretne visszahallani, tehát inkább dicsérő szavakat kapott, meg vállveregetést).

      Ha gondolod rúgózhatunk még ezen, de én nem vagyok hajlandó megfeledkezni az idézett kijelentésről. Ez egész egyszerűen gyalázat, antropológiai eretnekség. Ha a református egyházban ilyet hirdetne nyíltan valaki, hogy a „nemváltásról lebeszélni valakit bűn”, szerintem minimum figyelmit kapna, de állítom, hogy egy józanabb progresszív ember sem írna alá egy ilyen szélsőséges, radikális véleményt. Még talán egy progresszív is azt mondaná, hogy „nem, egyeseket le kell beszélni a nemváltásról.” (félreértés elkerülése végett: én nem azért küzdök, hogy xy-t retorzió érje, hanem csak elmondom a véleményem, hogy ilyet mondani lelkészként felháborító és rettentő nagy ostobaság).

      A probléma a „hivatalos-nem hivatalos” kérdést illetően pedig az, hogy vannak evangélikus lelkészek, akik egyértelműen kiállnak amellett, amit nyíltan vallanak, és vannak – ezzel párhuzamosan — ilyen-olyan egyházvezetői nyilatkozatok, amelyek inkább egyházpolitikai indíttatástól vezérelve próbálnak balanszírozni az egymásnak homlokegyenest ellentmondó, sőt egymást kizáró álláspontok között, egyszerűen azért, mert félnek a konfliktustól és a kérdésbe kódolt szakadás lehetőségétől. Ezért mindig úgy fogalmaznak, hogy ne legyen se túl egyértelmű, se túl bántó – mindenki megtalálja benne azt, ami neki tetszik, de közben valahol mindenki tudja, hogy ez csak elodázása a seb kifakadásának. Ahogy írtam: kamarilla politika. Te nyilván ebben a helyzetben a vezetőid iránti lojalitásba kapaszkodsz, de azért én erősen kétlem, hogy ők lenyilatkoznák azt, bármelyik lapban vagy médiumban, hogy a Németh Zoltán által hangoztatott vélemény „belefér” az MEE irányvonalába. Én ezt sem Fabiny Tamásból, sem Prőhle Gergelyből nem nézem ki.

      Egyébként az érvelésem és a kérdéseim egy részén elegánsan átugrottál, és továbbra is azt mondod, hogy – egyelőre – az a „hivatalos” álláspont, hogy csak férfit és nőt eskettek stb., más formációt nem, illetve hogy a lelkészképzésre csak xyz jelentkezhet. Szeretném továbbra is látni, hogy ez nem csak mantraként hangzik el, hanem van mögötte részletes, kidolgozott teológiai indoklás, amely MEGALAPOZZA ezeket a kritériumokat. Jó lenne tudni, hogy MI A TEOLÓGIAI OKA ezeknek a kijelentéseknek. Újra mondom: ha az MEE álláspontja szerint legitim vélemény az, hogy az azonos neműek közötti (nyilván házasságon kívüli) intim, szerelmi kapcsolat NEM BŰN (ahogy azt Németh Zoltán vallja), akkor INDOKOLATLAN ELZÁRKÓZNI TEOLÓGIAI TEKINTETBEN az Ő EGYÜTTLÉTÜK, KAPCSOLATUK MEGÁLDÁSÁTÓL. Hiszen egy nem bűnös, hanem pozitíve értékelt kapcsolati formát miért is ne lehetne isteni áldásban részesíteni? Látod, Beáta, itt jelenik meg az inkonzisztencia.

      A végén írod, hogy „reméled”, a saját egyházam miatt is felszólalok. Ebbéli reményed teljesen jogos! Ugyanakkor, ha egy gyors pillantást vetsz az oldalunkra (arra, ahová most kommentelsz), és megnézed a legutóbbi posztokat, láthatod, hogy a saját egyházamat is szem előtt tartom/tartjuk. Egyébként pedig arról írok ezen az oldalon (és más szerzők is), amiről csak szeretnék. Márpedig nekem fontos a Magyarországi Evangélikus Egyház is, mert értékesnek tartom a lutheri teológiát, a lutheránus-evangélikus egyházi örökséget pedig óriási kincsnek (az evangéliumiság szempontjából is). Remélem ez nem baj.

      Üdv,
      Tamás

Hozzászólás írása