A kötelező cölibátus önmagában cáfolat a „szent hagyományra” való hivatkozás érvényességére – vitában egy római katolikussal
Kevés olyan téma van, amelyen keresztül jobban, érzékletesebben lehetne prezentálni, hogy mi a probléma a római egyház képviselőinek az úgynevezett „szent hagyományra” való hivatkozásával, mint a cölibátus, pontosabban a latin papságra kényszerített kötelező jellegű cölebsz életforma. A papi cölibátus révén tankönyvszerűen be lehet mutatni, hogy az „apostoli” vagy „szent hagyomány” hogyan nőtt rá folyondárként az írásba foglalt, isteni ihletettségű igére, a Szentírásra, és hogyan változtatja annak üzenetét a legtöbb esetben pont az ellentétére.
A Simon Gábor katolikus pappal folytatott polemikus cikkek, írások (itt meg itt) alatti kommentfolyam elégséges bizonyítékot nyújt ehhez számunkra, ott ugyanis egy elkötelezett, konzervatív (hagyományhű) római katolikus hitvédő érvelt fáradhatatlanul egyháza hagyománya mellett. A kommentelő személyéről tudni kell, hogy – mint később kiderült, hiszen ő maga vallott róla – megegyezik az Invocabo Nomen Domini elnevezésű, teológiai szemléletét illetően tridentista, hozzáállása tekintetében pedig harcosan hitvédő blog Indignus Famulus (méltatlan szolga) „művésznéven” futó szerzőjével, aki szemlátomást kissé skizoid módon az udvariasabb, nyilvános dialógus során szerzett frusztrációit szereti a saját portáján egyfajta dühkezelési tréningként, vitriolba mártott tollal írt, maró gúnnyal átitatott pamfletek formájában kiadni magából. Ezek nyelvezete és képi világa amolyan online skanzent tárnak a nagyérdemű elé, hiszen a cikkek olvasása révén újraélhetjük a 16. századi hitvitákat, és belemerülhetünk a Pázmány Péter-féle cikornyás protestánsellenes kirohanások atmoszférájába. Megnyugodhatunk, a szerző nemcsak a „ortoprot (értsd: ortodox protestáns) eretnekeket” örvendezteti meg korhű szerzeményeivel, hanem önnön felekezete vezetőit és lelkiségi mozgalmait is – mindazokat, akik nem osztják az ő és szűk közössége teológiai látásmódját.
Rátérve azonban a vizsgált témára, először is foglaljuk össze, hogy mit állított a kommentelő (akinek a neve pszeudonim, ezért teljesen felesleges leírni): Pál és János apostol nőtlen volt, és nem tudjuk, hogy Timóteusnak volt-e felesége. Az apostoli hagyomány szerint az apostolok többsége nős emberként kapta az Úr részéről a meghívást, mert fiatalon nem volt jellemző a cölebsz élet korábban. De a hagyományból tudjuk, hogy az apostolok a Jézussal való találkozásukat követően, úgymond, csak testvérként éltek együtt a feleségükkel, értsd: házasfelek közötti intimitás nélkül, a szexualitás kizárásával. Az apostolokat követő nemzedékből viszont már nőtlen férfiakat is választottak szolgálatra – olyanokat, akik ebben az állapotban is maradtak. Ez azért történt, mert az apostoli hagyományból tudták, hogy püspökként és papként önmegtartóztató életre is elhívást kaptak, akkor is, ha volt feleségük. Itt előkép gyanánt szolgál az ószövetségi papság, amely önmegtartóztatásra volt kötelezett az áldozat kapcsán végzett szolgálat előtt és alatt. Ehhez hasonlóan az újszövetségi vértelen áldozat, az „isteni szentmise” heti, sőt napi bemutatása lehetetlenné tette a házaséletet, és az újszövetségi papságot az isteni szándékra utaló tipologikus előkép megvalósítására ösztönözte. Tehát az apostolok – még ha volt is nekik, és élt is a feleségük – házasságukban önmegtartóztató életet éltek. Továbbá – még ha igaz is, hogy Péter apostol anyósát említi a Szentírás – minden bibliai alap nélküli az a feltételezés, hogy Péter apostolnak élt a felesége apostolkodása idején. Arra is választ kapunk tőle, hogy az egyetemes zsinatoknak nemcsak a hitvallásához, hanem állítólag a kánonjaihoz is ragaszkodó görögkeleti, illetve a római pápa alá tartozó görögkatolikus frakciók alsópapsága miért tér el ettől a normától, azaz a kötelezően vállalt cölebsz életformától: azért, mert ezt – hogy házasodhassanak – a császár kierőltette. Ugyanakkor – akárhogy is kontárkodott bele a császár a hagyomány organikus és a Szentírásra visszavezethető fejlődésébe – felszentelt házasemberek szexuális önmegtartóztatásának előírásáról a régi rendelkezések is szólnak, mégpedig szankcionálták a megszegését. Üdítő, hogy római vallású felebarátunk – mégiscsak protestánsokkal áll dialógusban – bibliai igékkel is próbál érvelni, éspedig a Mt 19,3–12-vel, ahol is az Úr Jézus épp Istennek a házassággal kapcsolatos eredeti, teremtettségi szándékáról értekezik. Ebben a szakaszban többek között ez olvasható: „Erre így szóltak hozzá tanítványai: Ha ilyen a férj helyzete a feleséggel, akkor nem érdemes megházasodni. Ő azonban így válaszolt nekik: Nem mindenki fogadja be ezt a beszédet, csak azok, akiknek megadatott. Mert vannak házasságra alkalmatlanok, akik anyjuk méhétől így születtek, és vannak házasságra alkalmatlanok, akiket az emberek tettek házasságra alkalmatlanná, és vannak házasságra alkalmatlanok, akik önmagukat tették házasságra alkalmatlanná a mennyek országáért. Aki el tudja fogadni, fogadja el!” (10–12. vers) A kommentelő szerint ezeknek a verseknek az üzenetét az apostolok megértették, és olyanokat választottak, úgymond, utódaikként, akik szintén megértették. A fáma szerint Jézus itt az evangéliumi tanácsot állítja tanítványai elé, akik elfogadták a hívást, ezért elhagyták apjukat, anyjukat, de még a feleségüket (és a gyermekeiket) is az Úrért. Krisztus követőiként maguk mögött hagyták a világ és a test dolgait – amelyek nem használnak semmit – a nagyobb jóért. Ezek az emberek – tanítványok, apostolok – megvalósították annak teljességét, amit Jézus eléjük állított, azaz a cölebsz életformát, és aki ezt az értelmezést nem fogadja el, az nem tiszteli az apostolokat. A kommentelő szerint ugyanezt bizonyítja az 1Kor 9,5 is, ahol ezt olvassuk: „Nincs-e jogunk arra, hogy keresztyén feleségünket magunkkal vigyük, mint a többi apostol meg az Úr testvérei és Kéfás?” Bár ezen igevers első olvasatra amellett szól, hogy az apostolok többségének volt (hívő) felesége, akit magával vitt missziós útjaira, de valójában e versben csak „asszonytestvérről” van szó, és ez is azt bizonyítja, hogy még ha a feleségeik kerülnek is elő ebben az igeszakaszban, többé csak hittestvérként tekintettek rájuk. Summa summarum, még ha a korai időkben, az ősegyházban valaki házasként is kapott elhívást, azt annak tudatában fogadta el, hogy Isten országáért valahogy le kell mondania a testiségről, azaz a szexuális együttlétről, még a házasság keretein belül is. Sőt ezt annyira komolyan vették – emlékeztet a komment szerzője –, hogy büntették azokat, akiknek – bár házasként kaptak elhívást papi, presbiteri és püspöki szolgálatra – szexuális együttlétük volt a szentelésük után.
Ha egy igeismerő, bibliás protestáns hívő ember olvassa mindezt (nem kell, hogy teológus-lelkész legyen), valószínűleg elképed, mert különösebb felkészülés nélkül is olyan egyértelmű igei referenciák jutnak majd eszébe, melyeknek tükrében szinte érthetetlen, hogy magukat keresztyénnek/kereszténynek valló emberek miként juthatnak ilyen következtetésekre. Most nézzük meg kicsit részletesebben, hogy miért tarthatatlan biblikus szempontból az imént közreadott érvelés.
Kezdjük azzal, hogy történeti értelemben mi, protestánsok is valljuk, hogy az egyház az apostolokra épül (a sarokkő pedig maga Krisztus). Ezen elsősorban azt értjük, hogy a Krisztus által személyesen elhívott, általa felhatalmazott és az ő tekintélyével felruházott apostolok normatív tanításán nyugszik, amely az Isten által ihletett, tévedhetetlen írott igében van lejegyezve. Hangsúlyozzuk, hogy a protestánsok számára is vannak elfogadható hagyományelemek, csakhogy – ahogy a fenti érvelés egyértelműen tükrözi – a római egyház hagyományaival az a probléma, hogy több esetben is kifejezetten ellentmondanak annak, ami a Szentírásban olvasható. Ilyen esetben a hagyomány kifejezetten káros és kerülendő, jóllehet adiaphorát érintő kérdésekben szabadon követhető (pl. hogy hogyan nézzen ki az egyházi év, bizonyos liturgikus-istentiszteleti elemek, szokások követése kapcsán stb.). Mindezt tökéletesen példázza a cölibátus kérdése, hiszen ha az apostol explicit módon, teljesen világosan leírja – sőt utasításként közli –, hogy a püspök egyfeleségű férfi (1Tim 3,2) kell legyen, akkor – még ha nem is értelmezzük úgy, hogy ne lehetne püspök egy a cölibátus ajándékát fakultatíve elnyerő személy, csak és kizárólag házasember – ebből semmiképp sem lehet kikövetkeztetni azt, hogy a püspök kizárólag cölibátusban élő, szigorúan nem házas férfi lehet. Ha az ilyen utólagos elvárásokat „szent hagyománynak” tekintjük, amely ugyebár a római egyház érvelése szerint az írásba nem foglalt, pusztán élőszóban hirdetett és továbbhagyományozott apostoli szó megőrződése, akkor ezzel azt állítjuk, hogy az apostolok mást írtak le (vagy mást írattak le), és mást – azzal ellentétes dolgot – hirdettek élőszóban, azaz: ellentmondtak önmaguknak.
De menjünk tovább, és nézzünk meg „kevésbé egyértelműnek” tűnő igehelyeket. A kommentelő által hivatkozott, házassággal kapcsolatos igeszakasz (Mt 19,3–12) üzenete természetesen nem az (amit a kommentelő feltételez), hogy „inkább ne házasodjatok meg, ha Krisztus követői akartok lenni”, hiszen ez azt jelentené, hogy mivel a házasság mércéje annyira magasan van, hogy szinte megvalósíthatatlan, emiatt inkább kerüljék csak el a Jézus által eredeti szentségébe és tisztaságába visszaállított házasságot, mondván, Krisztust követni házasság nélkül, cölibátusban a „könnyebbik út”, és akkor már inkább azt választják. Ez az igehely nem erről szól. Jézus szavait akkor értjük helyesen, ha megnézzük, hogy az akkori társadalom – a vallási vezetők, a farizeusok meg úgy általában a nép – mivé torzították az Isten által elrendelt házasságot. Mint ismeretes, kijátszották a férj és feleség közötti életre szóló, teljes és kölcsönös elköteleződésre, hűségre épülő szövetségi kapcsolatot, és szakmányban osztogatták a válóleveleket (volt a „válólevélnek” egészen liberális értelmezése is). Jézus Urunk nem tesz mást, mint arra int, hogy komolyan kell venni a Teremtő eredeti gondolatát, a házasfelek életre szóló szövetségét. Ettől ijedtek meg a tanítványok, mert az akkori „liberális” kulturális és erkölcsi kontextusban ez kifejezetten ijesztő volt. Igazából ez – látva a mai állapotokat, a házassági válások magas számát – túlzónak és szigorúnak tűnik, ugyanakkor ma is ez a házasság mércéje egy keresztyén számára. Ennek az igének egész egyszerűen a torz, kiforgatott értelmezése az, hogy Krisztus követésének „teljessége” – amelyet elvileg Jézus az apostolok elé állít – a cölebsz életformával való azonosulás. Nem. Nem arról beszél az Úr az idézett szakaszban, hogy cölibátusban élő követői lennének azok, akik a leginkább megvalósítják az általa felkínált életprogramot. Ez már csak azért sem lehet igaz, mert maga Pál apostol különleges ajándékként és egyáltalán nem mindenkire érvényes elvárásként tekint saját, önként vállalt önmegtartóztató életére. Ezt írja: „…mindenkinek saját kegyelmi ajándéka van Istentől: kinek így, kinek amúgy.” (1Kor 7,7)
Ráadásul Pál úgy beszél a házasságról, mint „misztériumról”, amely Krisztus és az egyház közötti bensőséges kapcsolatot hivatott kiábrázolni. Már csak ennek fényében is teljesen alaptalan azt állítani, hogy a cölebsz életforma magasabb rendű, mint a kölcsönös hűségre, szeretetre, odaadásra stb. épülő házasság. Egy keresztyén szolgáló – legyen akár „pap” – házassága önmagában bizonyságtétel gyanánt szolgálhat. Kálvin János írja: „Pál a püspökök erényei közé sorolja a házasságot is. […] Krisztus arra a tiszteletre méltatta a házasságot, hogy ez legyen az egyházával való szent köteléknek a képmása. Lehetett-e ennél csodálatosabb dolgot mondani a házasság méltóságának dicséretére?”
Továbbá nem keresztyéni gondolat (inkább a keresztyén teológiába beszüremkedő platonizmus eredménye) azt állítani, hogy a házasságban önmagában több a „testiség”, ugyanis ehhez a szóhoz negatív konnotációk tapadnak, és így hamis módon azt sugallják, hogy az érvényes házassági szövetségen belüli intim, szexuális érintkezés önmagában kerülendő, alacsonyabb rendű, szennyes, végső soron bűnös dolog, holott az ige épp azt mondja, hogy ha van hely, ahol a szexuális érintkezés legitim, az épp a házasság. Ha „testiség” alatt destruktív, kicsorbult, túlhajszolt szexuális vágyra és tevékenységre gondolunk, akkor az ugyanúgy megjelenhet egy, a házasságot elutasító, arról lemondó, látszólag önmegtartóztató életformán belül is – nemcsak tevőlegesen parázna kapcsolatokban (à la bejárónő), hanem parázna fantáziálások útján is.
Egyébiránt ha Pál apostol is úgy értelmezte volna a Máté evangéliuma 19. fejezetében szereplő szakaszt, ahogy a kedves kommentelő – a szentség és a Jézus iránti odaszánás valamiféle különleges kifejeződéseként –, akkor nem írta volna le expressis verbis, hogy a püspök egyfeleségű férfi legyen, aki jámbor módon vezeti a családját, és tisztességgel neveli gyermekeit. Ha a cölibátus valóban valamiféle magasabb rendű életformának számított volna az apostolok idejében, akkor Pál nem „vitte volna le ennyire a lécet” a gyülekezetvezetők kinevezésére vonatkozó kritériumok esetében. A kommentelő nem érti, hogy a házas apostolok a mózesi törvénnyel mentek volna szembe (Jézus soha nem ment szembe a törvénnyel, hanem betöltötte azt), ha a családjukat maguk mögött hagyták volna, hiszen ez a házasság szentségét – és a házasságban a családfő szerepét, illetve a szeretteivel szembeni felelősségét – csorbította volna. Az 1. századi zsidó kultúrkörben, az akkori társadalmi-szociális miliőben a feleség teljesen rá volt utalva a férjére mint kenyérkeresőre, ki volt szolgáltatva neki egzisztenciálisan, ahogyan a társadalomban betöltött státusát tekintve is. Tény és való, hogy az apostolok sokat ténykedtek, utaztak (gondoljunk a megterhelő missziós utakra), de azt feltételezni, hogy mint férjek érzelmileg, illetve egzisztenciálisan elvágták volna magukat a feleségeiktől (és a gyermekeiktől) az érvényesen megkötött házasságukban, nem indokolt, sőt teljesen légből kapott gondolat. Ahogy az is, hogy az apostolok többsége egyedülálló volt. Pálnak az 1Kor 9,5-ben szereplő kijelentése épp az ellenkező irányba mutat: „Nincs-e jogunk arra, hogy keresztyén feleségünket magunkkal vigyük, mint a többi apostol meg az Úr testvérei és Kéfás?” A római katolikus fordítások konzekvensen próbálják tompítani ennek az igeversnek az élét, amikor a feleség szó helyett asszonytestvért írnak, amely önmagában lehet legitim, de a vers kontextusát vizsgálva nem. Mintha az apostolok amolyan missziós munkatársként hurcibáltak volna magukkal az útjaikra a női hittestvéreket (esetleg a feleségeiken túlmenően, ami elég furcsán nézett volna ki már az 1. században is), vagy mintha ez a kifejezés valamiképpen arra utalna, hogy az apostolok feleségei átkerültek volna a férjük számára feleségstátusból szimpla hittestvérstátusba. Az említett igevers kontextusa az, hogy mire tarthat igényt egy apostol az adott gyülekezet részéről (pl. hogy a vendéglátó keresztyén közösség ne csak őt, hanem a vele utazó hívő feleségét is eltartsa bizonyos időre), és bár Pálnak nem volt felesége, de ha lett volna, a többi apostolhoz hasonlóan jogában állt volna magával vinnie. A páli igevers azért perdöntő számunkra, mert egyrészt kiderül belőle, hogy az apostolok többsége – köztük maga Péter is – házas volt, másrészt hogy vitték magukkal a feleségeiket (tehát nem hagyták el, hátra, sem magukra őket), harmadrészt pedig az Úr féltestvérei (katolikus értelmezés szerint az unokatestvérei) is házasok voltak: egyik féltestvére, Jakab házasemberként volt a jeruzsálemi gyülekezet vezetője.
Ne felejtsük el azt sem, hogy Péter a leveleiben „presbitertársként” utal magára (nem pápaként!), és az apostolok – a gyülekezetvezetői posztot illető általános instrukcióiknak megfelelően – házasembereket neveztek ki ilyen értelemben magukhoz hasonló presbitereknek-püspököknek (abban a korban egy és ugyanaz volt a kettő: gyülekezetvezető). Arra kell tehát következtetnünk, hogy Péter apostol maga is aktív házasságban élt apostolsága idején. A Mk 1,30–31-ből (ahol arról olvasunk, hogy Jézus meggyógyítja Péter anyósát) arra illik következtetnünk, hogy Péternek volt felesége, és nem arra – amire semmiféle bibliai referencia nincs –, hogy nem volt, mondván, elhalálozott. Ismét a történelmi kontextust említve, Jézus idejében, az 1. századi zsidó társadalomban a férfiak jellemzően fiatal felnőttkorukban házasodtak, általában tizennyolc és húszéves koruk között. Az Úr ráadásul „átlagembereket” választott apostolainak: halászokat, vámszedőket stb., és nem a qumráni közösség tagjai közül hívta el követőit, akik kvázi remeteként éltek a pusztában valamiféle elszigetelt kommunában.
Előkerült a kommentelőnek a kötelező cölibátus melletti érvelésében a Lk 14,26 is, ahol a következőket olvassuk: „Ha valaki hozzám jön, de nem gyűlöli meg apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit, sőt még a saját lelkét is, az nem lehet az én tanítványom.” Itt arról van szó, hogy Krisztus tanítványainak jobban kell szeretniük Krisztust, mint a saját családjukat. A Krisztus melletti teljes elköteleződést hangsúlyozza a szakasz: hogy Krisztust kell az első helyre tenni mint Istenember Megváltót és Üdvözítőt, és bizony érte még a legközelebbi családi körből érkező konfliktust, megvetést stb. is el kell hordozni. Ez akkor, amikor az újszövetségi egyház megszületik, állandó tapasztalat volt. Ezt az igét ma is lényegében kiegészítő magyarázat nélkül is megérti egy konzervatív muszlim vagy hindu környezetben megtérő ember, akit kiátkoznak, nyilvános szertartáson „eltemetnek”, elüldöznek, börtönbe vethetnek vagy akár meg is ölhetnek. Jézus szavai erre a helyzetre vonatkoznak, és nem arra, hogy ha keresztyének a szüleid, keresztyén a nejed, keresztyén a gyermeked, akkor csak úgy kezdd el őket meggyűlölni, hagyd őket egyedül, hidegülj el a feleségedtől, ne vegyél tudomást a gyermekeidről, ne támogasd őket anyagilag, stb. Épp az előbb vizsgált 1Kor 9,5 mond ellent ennek az erőltetett értelmezésnek. Exegetikai nonszensz tehát ezekből a versekből a papságra értett cölibátust levezetni.
Továbbá nem szabad figyelmen kívül hagyni az 1Kor 7,4–5-öt, ahol Pál a következőket mondja azon túl, hogy világosan közli, hogy mind a cölibátus, mind a házasság Istentől kapott egyéni kegyelmi ajándék (és azt sehol sem, hogy ez a kegyelmi ajándék kötelezően elvárt feltétel lenne a papságra vágyakozók részéről, sőt épp az ellenkezőjét állítja): „A feleség nem ura a maga testének, hanem a férje; ugyanúgy a férj sem ura a maga testének, hanem a felesége. Ne fosszátok meg magatokat egymástól, legfeljebb közös megegyezéssel egy időre, hogy szabaddá legyetek az imádkozásra, de azután legyetek ismét együtt, nehogy megkísértsen a Sátán titeket azáltal, hogy képtelenek vagytok magatokon uralkodni.” Kommentelőnk és a vele egyetértők bizonyítsák be, hogy ez a parancs nem vonatkozott a házasként elhívott apostolokra vagy a családos emberként kinevezett presbiterekre, püspökökre. (Kérésünk jogos, hiszen azt ők is elismerik, hogy az egyház korai szakaszában többnyire házas férfiakat neveztek ki az apostolok püspöknek.) Netán valaki úgy vélekedik, hogy Pál utasítása nem vonatkozik a házas klerikus személyekre? Ha pedig igen, akkor Pál esetleg szembement a tanításában az őt személyesen elhívó Úrral? Reméljük, erre a következtetésre senki sem vetemedik. Az apostoli parancs fényében pedig egyenesen megbotránkoztató az az állítás – akkor is, ha a hagyományra hivatkozva teszik –, hogy a presbiteri-püspöki elhívást kapó (majd a személyes elhívásukat illetően a gyülekezet által nyilvános szentesítésben részesülő) házasembereket már az apostolok korában is különféle szankciókkal korlátozták volna a házastársukkal való intim viszonyuk megélésében, vagy hogy egyenesen tiltották volna a közöttük lévő szexuális érintkezést. És ha igen, milyen módon ellenőrizték ezt? Vajon vallatásnak vetettek alá törvényes házasságban élő személyeket, hogy mikor, hányszor stb. volt köztük nemi érintkezés, majd ők azt megvallva töredelmes szívvel bűnbánatot tartottak?
Pál apostol sehol – hangsúlyozom: sehol – sem sugallja azt a pásztori levelekben (amelyek kifejezetten az újszövetségi egyház rendjét tárgyalják), hogy a gyülekezetvezetőknek cölibátusban kellene élnie, sőt ördögi tanításnak nevezi ezt kötelező elvárásként megfogalmazni: „A Lélek pedig világosan megmondja, hogy az utolsó időkben némelyek elszakadnak a hittől, mert megtévesztő lelkekre és ördögi tanításokra hallgatnak, és olyanokra, akik képmutató módon hazugságot hirdetnek, mert lelkiismeretük érzéketlenné vált. Ezek tiltják a házasságot és bizonyos ételek élvezetét…”(1Tim 4,1–3) Ez az igevers megdöbbentően egyértelmű, félreérthetetlen és kimagyarázhatatlan. Történelmi kontextusa az, hogy az Efezusban elterjedő hamis tanítás – amely ellen az apostol fellép – hamis aszkézist propagált. Pál emiatt hangsúlyozza, hogy a házasság és az étel az emberlét két alapvető szükségletével függ össze: a szexualitással és az éhséggel. Ezek nem bűnös vágyak, hanem természetes szükségletek! Való igaz, hogy mindkettővel vissza lehet élni, mindkettőnek lehet torz formája: a kéjvágy és a mohóság. Már az újszövetségi egyház születése hajnalán (sőt már az előtt is) megjelentek olyan tanítók, akik túl messzire mentek, és e két szükségletet önmagában tekintették tisztátalannak, és azt hirdették, hogy a teljes szentség felé vezető egyetlen út az ezekről való lemondás. Ezt a szélsőséges hozzáállást tükrözi az a meggyőződés is, hogy a teljes megszentelődésre törekvő tanítványoknak le kell mondania a házasságról és a nemi életről. Ezt az „ördögi tanítást” – a házasság mint olyan megvetését – részben a zsidóságon belüli szélsőséges irányzatok képviselték, de később a görög filozófia dualizmusahatása is megjelent, különösen a korai gnosztikusok nézeteiben, akik gonosznak tartották az anyagot, és megvetették a teremtett világot. Mindezek után tegyük fel a kérdést: vajon mekkora a valószínűsége annak, hogy Pál (vagy a többi apostol) éppen ezt az általa „ördöginek” titulált tanítást állította általános elvárásként a helyi gyülekezet vezetői elé (ha nem is az írásaiban, de az élőszóban mondott igehirdetéseiben)? A kérdés inkább költői… Kálvin János bölcsen hangsúlyozza, hogy Pál a Szentlélek sugallatára jelenti ki, hogy kifejezetten démoni tanítás a házasság megtiltása. A reformátor szerint itt nem lehet ellenérv, hogy ez a jövendölés csak a szélsőséges purizmust hirdető eretnekcsoportokra vonatkozik, úgymint Montanus vagy Tatianosz követőire, az enkratitákra (egy kora keresztyén aszketikus szekta, amely a 2. században jelent meg főként Szíriában), akik nemcsak a klérus tagjaitól, hanem minden egyes követőjüktől szexuális önmegtartóztatást követeltek. Kálvin ezzel kapcsolatosan ezt írja: „…tagadják, hogy tiltanák, mert nem mindenkinek tiltják. Olyan ez, mintha a zsarnok azzal érvelne, hogy a törvény nem igazságtalan, mert csak a pogányok egy részét sújtja igazságtalanul.” (Institutio, 4. 12. 23.)
És itt térhetünk rá a római egyház tanításának fundamentális problémájára. A protestáns hívő idéz egy szentírási verset (nem kontextusból kiragadva), erre a római katolikus egyház tagja azt válaszolja: „Igen, de…” „Ez így van, de az élőszóban mondott igehirdetéseikben az apostolok feltételezhetően azt hirdették, hogy…” „Az első zsinatok kánonjai azt tartalmazzák, hogy…” „A szent hagyomány úgy fejlődött, hogy…”. Ez a hozzáállás gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy egy protestáns és egy katolikus hívő Bibliájukkal a kezükben eszmét cseréljenek az igéről, mert míg a protestáns hívő készpénznek veszi az explicit apostoli parancsokat, utasításokat, addig a katolikus fél bekészít a vitához egy raklapnyi kódexet, kánonjogi művet és egyháztörténeti dokumentumot, csak hogy bizonyítsa az ellenkezőjét annak, amit a Szentírás tanít. Ilyen értelemben a katolikus vitapartner inkább csak „dobbantóként” használja az apostoli szót, mondván, az a „startvonal” vagy az „origó”, onnan indulunk, de a „szent hagyomány” kacskaringós ösvényén messzire elcsatangolunk, elcsámborgunk tőle, és persze mindig mindent meg tudunk indokolni hasznossági és történeti érvekkel. Tehát mindenre lesz koherens magyarázat. Ez egy protestáns számára – aki normatív, isteni ihletettségű, tévedhetetlen szóként tekint a Szentírásra – nem járható út. A Szentírás rendelkezéseit nem lehet felülírni még az egyháztörténet legkorábbi időszakából vett rendelkezésekkel és mendemondákkal sem. Az egyház nem csaphatja hóna alá a Szentírást. Ezért még a Didakhé – A 12 apostol tanítása sem írhatja felül a normatív apostoli szót – akkor sem, ha 2. századi rendtartásról van szó –, amelyre katolikus oldalról gyakran hivatkoznak. A protestánsok számára hasznos olvasmány, tanulhatnak belőle, de tartalmaz kulturálisan kötött, kizárólag az adott korra vonatkozó, szabadon alkalmazható előírásokat és „szokásokat” is, amelyek nem válhatnak „törvénnyé”.
Így az az egyébként helytállónak tűnő történeti érvelés sem teszi legitimmé a mai római katolikus gyakorlatot, hogy – mivel az óegyházi rendtartások, írások egyre gyakoribb időpontokra tették az eukharisztia ünneplését (napi, majd napi több „szentmise”), és mivel a „szentmisének” volt prioritása a családi élettel szemben – a praktikum azt diktálta, hogy nőtlen férfiakat válasszanak papnak, akik egész életükben nőtlenek is maradnak. Itt talán felmerül a kérdés az olvasóban, hogy ugyan miért gátolja a gyakori úrvacsorázás-úrvacsoráztatás a házasságon belüli intimitást. A válasz az, hogy mert egy idő után módosult az úrvacsora jelentése, teológiai megközelítése. Kimutatható, hogy már a 3. századtól úgy kezdték értelmezni, mint a „pap” által bemutatott valódi, habár vértelen, teurgikus jellegű áldozatot. Ezen megfontolások alapján egyre inkább elterjedt az a nézet, hogy a házastársak közötti szexuális aktus kultikus értelemben hátráltató, sőt akadályozó tényező. Ezért a püspököknek és a presbitereknek – akikre egy idő után „papokként” kezdtek tekinteni – az úrvacsoravétel előtti éjszakán tartózkodniuk kellett a feleségükkel való intim együttléttől. Amíg az eukharisztiát csak vasárnap ünnepelték, ez az elvárás még teljesíthető volt, de mivel a 3. századtól átálltak a napi szintű ünneplésére, elvárták az úgynevezett József-házasságot a nős püspököktől és presbiterektől, arra a „szent hagyományra” utalva, miszerint József nem élt házaséletet Jézus Urunk születése után feleségével, Máriával. Ezeknek a gyülekezetvezetőknek úgy kellett együtt élniük a feleségükkel, mintha nem volnának házasok. Ezt követte a 4–5. században a házasság konkrét tiltása. Először a Kr. u. 305-ben tartott elvirai zsinat 33. kánonja rendelte el, hogy a magasabb egyházi státuszt betöltő személyeknek, úgymint a püspököknek, a presbitereknek és a diakónusoknak – a klérus tagjainak – tartózkodniuk kell a házastársi élettől, és nem szabad több gyermeket nemzeniük, aki pedig nem felel meg az előírásoknak, azt a kánoni rendelkezés szerint fel kell menteni hivatalából. Ez a szabályozás azonban csak az Ibériai-félszigeten található egyházmegyékre vonatkozott (eleve az ottani zavaros helyzet hívta életre), tehát helyi érvényű volt, semmiképp sem „egyetemes”. A 325-ben tartott niceai zsinaton is felmerült a cölibátus kötelezővé tétele, főként Hosius córdobai püspök javaslatára, aki maga is jelen volt Elvirában. Azonban a hagyomány szerint az egyetemes zsinaton Paphnutius egyiptomi püspök határozottan ellenezte a kötelező cölibátust, mondván, az túl szigorú és nem is mindenki számára teljesíthető lenne, ráadásul a házasság önmagában tiszteletre méltó intézmény. A zsinat végül elfogadta ezt a mérsékeltebb álláspontot, nem tette kötelezővé a teljes papi cölibátust, és a kérdést a klerikusok egyéni döntésére bízta.
Itt fontos megemlíteni azt is, hogy – ahogy a Második helvét hitvallás fogalmaz – „az Újszövetségben Krisztusnak többé már nincs olyan papsága, mint az Ószövetség népének, amelyhez külső kenet, szent öltözet és számos szertartás tartozott. Ezek Krisztus előképei voltak, aki eljővén és azokat betöltvén, el is törölte mindet. Ő maga maradt az egyetlen pap mindörökre (Zsid 7), akit ne kisebbítsünk meg azzal, hogy a szolgáknak a pap nevet adjuk. A mi Urunk ugyanis az Újszövetség egyházában egyetlen olyan papot sem rendelt, aki holmi segédpüspöktől kapott hatalommal naponta megáldozza az ostyát – azaz, úgymond, magának Krisztusnak a tulajdon testét és tulajdon vérét – élőkért és holtakért; hanem olyanokat, akik tanítanak és kiszolgáltatják a sákramentumokat.” (XVIII/13.) Ismét Kálvin helyesen mutatott rá arra, hogy a lévitai papság nem az újszövetségi püspöki-presbiteri-pásztori tiszt előképe, hanem magának Krisztusnak, „aki, mint közbenjáró Isten és ember között, tökéletes tisztaságával volt megbékítendő az Atyát irántunk” (Institutio, 4. 12. 25.). De még ha analóg volna is az újszövetségi lelkipásztorság az ószövetségi papi, illetve lévitai szolgálattal, akkor sem lehetne erre hivatkozva érvelni a papi cölibátus mellett, hiszen az ószövetségi papok és léviták – akiknek a munkarendje rendkívül sűrű, a tevékenységi köre pedig rendkívül sokrétű volt – házasemberek voltak (még a főpap is, aki egyszer egy évben bement a szentek szentjébe, Isten közvetlen jelenlétébe), és nem voltak az intimitás terén teljes absztinenciára kárhoztatva.
A cölibátus kötelező tétele mögött meghúzódó általánosabb eszmei háttér pedig a következő volt: a 2–3. század elején megjelent a keresztyénségen belül – nagyrészt a nagyvárosi lét ledérsége miatt – egy mozgalom, amely a társadalom tagjai között dívó bűnökre egyfajta túlzott reakcióként a radikális aszkézist hirdette. Ekkor kezd megjelenni a remeteség és annak sokszor egészen szélsőséges megnyilvánulási formái (lásd oszlopos szentek). A társadalomból való önként vállalt kivonulás, cölibátus, böjtök stb. egy idő után általános mérce lett az egyházban, és egyre inkább veszített „önkéntes” jellegéből, míg végül átterjedt a papsággal szemben támasztott elvárások területére.
Összefoglalásképp kijelenthetjük, hogy a latin papság kötelező nőtlensége nem igazolható, teológiailag teljességgel illegitim. Persze erre válasz lehet, hogy „nem kötelező a római katolikus egyházban papnak lenni”, de ez csúsztatás. Ugyanis a rendszer a „papi” (értsd: lelkészi) szolgálatra elhívást érző férfiaknak azt üzeni, hogy elhívásuk egyszersmind az önként vállalt nőtlenségre is vonatkozik – tehát a kettő egy és ugyanazon csomag része –, holott ez nincs így. Ez aztán olyan felesleges dilemmákba (karrier, egzisztenciális biztonság vs. házasság), „hitharcokba” (a cölibátus megtartása a Krisztus iránti hűség próbaköve), kísértésekbe, sőt egyenesen bűnökbe (házasságon kívüli szexuális kapcsolatokba) hajszolhatja a papi elhívást érző személyeket, amelyek mesterségesen generáltak, és amelyeket a Szentírás kijelentéseihez ragaszkodva könnyen meg lehetett volna spórolni (lásd Tövismadarak).
Sokatmondó, hogy az 1Tim 3,2-re hivatkozva a második vatikáni zsinat engedményt tett, mondván, a cölibátus „nem természetből fakadó követelménye […] a papi hivatásnak”. Ez is valami… De azért hozzátette, hogy „a cölibátus összhangban áll a papi szolgálattal”, méghozzá azért, mert a lelkipásztori hivatás szempontjából a nőtlen papok „szabadabban szentelik életüket Isten és az emberek szolgálatára”, teológiai szempontból pedig azért, mert a nőtlen papok „előjeleivé lesznek az eljövendő világnak”, ahol nem köttetnek házasságok. Ezért a zsinat arra buzdította a papokat, hogy tartsanak ki hűségesen a cölibátusban, arra azonban nem adott magyarázatot, hogy az egyház hogyan is tekinthet egy olyan életformát kötelező jellegűnek, amely csupán opcionális az ihletett igében szereplő apostoli instrukcióban, szó szerint értelmezve pedig meg sem felel neki. Elgondolkodtató az is, hogy a keleti ortodox egyház épp az ellenkezőjét szűri le az említett igehelyből, ugyanis azt tanítja, hogy a parókián szolgálatot teljesítő (alsó)papságnak kötelező megnősülnie (miközben ismét bibliaellenes módon a felsőpapságtól megköveteli, hogy kizárólag a nőtlen szerzetesek köréből kerüljenek ki). Akárhogy is, a bibliai állításokból – nevezzük őket most az egyszerűség kedvéért A-nak – a „szent hagyomány” kreál egy „non A”-t.
Kálvin az Institutióban így summázza a római egyház eljárását és az abból leszűrt tanulságokat: „…először is, semmiféle alapon nem lehet megtiltani az embereknek azt, amit az Úr szabadon hagyott. Azután annyira világos, hogy nem szükséges hosszan bizonygatni: Isten igéjével kifejezetten megtiltotta, hogy ezt a szabadságot eltöröljék.”
Egyébiránt maga a hagyomány sem teljesen egységes a papi cölibátust illetően. Szókratész Szkholasztikosz (Kr. u. 380–450) görög történetíró Egyháztörténet (Historia Ecclesiastica) című művében kitér a papi nőtlenség kérdésére, különös tekintettel a nyugati és a keleti egyházak eltérő gyakorlatára. Elmondja, hogy bár Keleten sok pap tartózkodott a nemi élettől, ez nem volt törvényileg előírva. Mások – köztük püspökök is – továbbra is házasságban éltek, és gyermekeket nemzettek felszentelésük után (tehát nemcsak a házasság formális kereteit tartották meg, hanem házaséletet is éltek). Szókratész beszámolója azért döntő jelentőségű számunkra, mert egyértelműen bizonyítja, hogy a cölibátus nem volt általános és kötelező érvényű a keresztyénség első századaiban, különösen Keleten nem.
És hát – bármennyire is ambivalens volt Ferenc pontifikátusa – arról sem érdemes megfeledkezni, hogy maga Ferenc pápa is elképzelhetőnek tartotta a papi cölibátus eltörlését, hiszen – mint mondta – a nőtlenség a nyugati egyházban „ideiglenes, átmeneti előírásnak” számít.
Persze a latin papságra kényszerített cölebsz életformát a reformátorok is elvetették (jórészt az előbb említett megfontolásokra hivatkozva), hiszen pontosan tudták, és tapasztalták is maguk körül, amit manapság is újabb és újabb esetek bizonyítanak, hogy különféle deformációkhoz vezet a szexualitás területén. Luthert római katolikus oldalról szeretik mindennek elhordani, de inkább azt kellene megvizsgálni, hogy mi folyt akkoriban a szerzetesrendekben meg az apácazárdákban, amitől Luther fejvesztve menekült. Ugyanis a vétkei felett tépelődő Luther azt tapasztalta, hogy ezekben a műintézményekben durvább bűnökben gázolnak, mint kint „a világban”.
Zárásképp vonjuk le a következtetést, hiszen innen indultunk: a cölibátuson keresztül világosan modellezhető az úgynevezett „szent hagyományra” való hivatkozás zsákutcajellege. Heinrich Bullinger, a Második helvét hitvallás szerzője írja: „Irenaeus és Tertullianus csak egynéhány hagyományra hivatkozik, de világosan tanúsítják: Ha a szektások (koruk tévtanítói, akiket ma eretnekeknek nevezünk) nem tudták a Szentírással bizonyítani vagy belőle idézni azt, amit az egyháznak szívesen előtártak volna mint keresztyénit és apostolit, amelyben hinni kell, akkor mindig ezt mondták: »Amit mi itt előtártunk, az bár jóllehet sehol sincs megírva az apostolok írásaiban, de íratlanul, szóbelileg tőlük származik, és ezért hitelt kell adni neki éppen annyira, mintha leírva feküdne előttünk.« Irenaeus és Tertullianus a maguk részéről ezt tanítják: A hívőnek meg kell vizsgálnia a saját igazságán azt, amit tradíciónak neveznek, úgy, hogy az Írással egybeveti. Mivel biztosan tudjuk, hogy az Írás az apostoloktól származik, de az kétséges, hogy ugyanez érvényes-e a tradíciókra; ezért mindig helyes és illő a bizonytalant a biztoshoz mérni, azzal igazolni. Ha a tradíció nem egyezik az apostolok írásával, úgy bizonyosan nem apostoli, inkább emberi kitaláció. Mert amiképpen az apostolok nem prédikáltak egymás ellen, úgy még kevésbé adtak volna elő szóban bármit is, ami nem felel meg írásbeli tanításuknak. Ehhez az alapelvhez kell minden keresztyénnek mindenkor magát tartania, és akkor mindenben megadja a tiszteletet a Biblia szent isteni szavának.” (A keresztyén vallás summája)
„Persze a latin papságra kényszerített cölebsz életformát a reformátorok is elvetették (jórészt az előbb említett megfontolásokra hivatkozva), hiszen pontosan tudták, és tapasztalták is maguk körül, amit manapság is újabb és újabb esetek bizonyítanak, hogy különféle deformációkhoz vezet a szexualitás területén.”
Téééényleg? És vajon mi vezetett a protestáns lelkészek pedofiliában való nagyobb arányú érintettségéhez? Gondolom a cölebsz életforma…
https://www.qualitativecriminology.com/pub/osa148h6/release/2
https://eu.dispatch.com/story/opinion/letters/2018/10/07/book-reveals-pedophila-in-protestant/9620592007/
Kedves Indignus Famulus!
Behatóan foglalkoztunk a témával ebben a cikkben: https://www.evangelikalcsoport.hu/2024/09/16/szexualis-bunelkovetok-a-protestans-keresztyen-egyhazakban-az-elkovetok-tipusai/
A „szexualitás terén való deformáció” kitétellel nem csak a pedofíliát jelöljük.
Ha ismeri azt az írást, elolvasta a másikat, így tud arról, hogy a protestáns lelkológusok között milyen arányúak a szexuális visszaélések, és nem olcsó hatásvadász, előítéletben egyetértési pontokat kíván nyújtani olvasóinak, miért állítja a cölibátust okként?
Erre is válaszolok. Az általam összefoglalt tanulmány nem rejti véka alá, hogy a protestáns közösségekben is előfordulnak hasonló esetek. Ugyanakkor bizonyos mintázatok erősebben vannak jelen a katolikus egyházon belül. Azaz más esettípusokról beszélünk. Több katolikus egyházi vezető is utalt már arra, hogy a kötelező cölibátus „bevonz” sajnos olyan személyeket is a szemináriumokba, akiknek nagyon nem lenne ott helyük. Maga Ferenc pápa is tett erre utalásokat, persze utána elcsapták azzal a „botrányt”, hogy csak „viccelt” (kétszer is, egymás után), lásd: https://telex.hu/kulfold/2024/05/28/ferenc-papa-serto-homofob-frociaggine-buzisag-tul-sok-szeminarium-lmbtq-puspoki-talalkozo
Például egy 2024-es ausztráliai országos kutatás szerint a vallási szervezetekben elkövetett gyermekbántalmazások közel háromnegyede katolikus intézményekhez köthető, lásd: https://www.acu.edu.au/about-acu/news/2024/august/study-reveals-prevalence-of-child-sexual-abuse-in-religious-settings
Több tanulmány megállapítja, hogy a legtöbb országban a katolikus egyházhoz köthető visszaélések száma meghaladja a protestáns közösségekben feltárt esetek számát, részben a katolikus intézmények nagyobb mérete és központosított szerkezete miatt.
Valóban van olyan adat az USA-ból, mely azt mutatja, több bejelentés érkezik a protestáns egyházi közösségekből, csakhogy az USA-ban a protestáns egyházak összességében kétszer annyi tagot számlálnak, mint a katolikus egyház.
Egyébként – a pedofíliától függetlenül – érdemes akár magyar egyháztörténeti műveket is megnézni, hogy a kötelező cölibátust mennyire nem sikerült még a 16. században sem betartatni. Nyilván nem véletlenül. Egyébként azt határozottan visszautasítom, amit Simon Gábor mondott a legutóbbi videójában, hogy én és a teológus kollégám azt állítottuk, hogy minden katolikus pap pedofil. Ez hazugság – és most több jelzővel nem élnék, de azért felháborító, hogy ennyire kifacsarja egy magát keresztyénnek tartó „klerikus” az ember szavait. Mi is ismerünk személyesen elkötelezett módon, az esküje iránti hűséggel szolgáló római papokat. Mi arra utaltunk, hogy olyan dilemmákat szül a kötelező cölibátus, amely elkerülhető lenne akkor, ha a keleti-ortodox (vagy görög-katolikus) szisztéma működne a latin papságon belül is. Nyilván az anomáliákat nem lehet teljesen kiszűrni, de véleményünk szerint lehetne mérsékelni.
Már elnézést a biológia akkor is működni fog, ha akármilyen kánonjogi törvényeket hoznak ellene. Vajon a házvezetőnők meg mások miért vannak a római egyházban? Botrányok tömkelege persze az is igaz a világi sajtó is hamar felül a rágalomra, de Simon Gábor nevetséges szövege, hogy a keletiek sem mennek szivesen nős papokhoz gyónni vajon honnan vette? Attól még, hogy reverendát húz magára nem szünik meg valaki férfi lenni, ha el is akarja folytani magában a folyamatot. Igen vannak bűnök a protestánsok között is sok a korszellemnek való behódolás is, de hogy több lenne, mint a katolikus egyházban külvárosi legenda kategória, nem igazolható. Mellesleg a katolikuss egyház az eltussolás nagy művésze is, vajon hány katolikus főpap állt ki az egyház népe elé, hogy ügynök volt a szocializmus idején? Egy sem, ezen hangok elfojtására felhassználták a hierchiát és a kritikus papot elhllgatatták., az evangélikus egyházban ennek ügyében még bizottság is alakult és nyilvánosságra hoztak jelentéseket, hol van ez a katolikus egyházban, ja meggyónták egy másik gyarló bűnösnek. Igen azt is tudjuk Pezenhoffer Antaltól még VI. Sándor is különb volt a Hessen-i Fülöp kettős házassságát elismerő reformátoroknál. Az egész cölibátus nem ér semmit, mert nagy része a papoknak nem tartja azt be, de erőltetik.
Ezek szerint valóban olcsó, előítéleteken alapuló egyetértési pontokat prezentálva kívánja erősíteni táborát, Tamás. Mert, még ha igaz lenne is állítása, hogy vannak olyan országok, ahol több katolikus pap érintett ilyen bűnökben, mi magyarázza, hogy a protestáns lelkészek ilyen ferdeségekre vetemednek nagy számban? Mi magyarázza a 10 vagy akárhány százalékos érintettséget, amit kutatás mutat? Titokban cölibátusra kényszerítette pásztoraikat valaki a feleségük mellett, ami aztán végzetesen immorálissá tette szegény párákat? Az ilyen primitív, igaztalan lózung üldözési alap az igazak ellen. Persze, tudom, hogy ezt csak akkor érzi valaki bűnnek, ha fontos az igazság.
https://invocabo.wordpress.com/2025/05/29/a-lazadas-hitvallasai-es-a-konstans-gyasz-lelkisege/comment-page-1/#comment-866
Kedves Indignus Famulus!
Ezt a mostani kommentet, hozzászólást kevésbé érzem pallérozottnak, inkább már csak erőlködésnek – a többivel sem értettem egyet, de kétségtelenül volt bennük egy-egy kép, ami mosolyt csalt az arcomra. Végig igéket sorolok, azzal érvelek, egyháztörténeti érveket is hozok – ezt leírni megint egy személyeskedő, vitriolos, keserű szövegmasszával méltatlan. Nézze, én elfogadom, hogy másképp gondolkodnak, és azt hiszem, tudunk egymás mellett békében élni, de ha már folyik közöttünk egy polémia, esetleg lehetne az érveimmel is foglalkozni. A pásztori levelekből vett apostoli igéket tessék – vagy azok általam hozott értelmezését – cáfolni. Azt túl könnyű és megúszós mondani, hogy „csak azért mondja mert nincs meg benne a természetfeletti hit.” Én is idézhetek Alvicnzi Pétert, de most nem filmet forgatunk, hanem beszélgetünk.
Ezt írja:
„Miért „világosítja” meg az a bizonyos lélek a protestánsokat egymással ellenkező módon? Hogyan lehet annyi protestáns hitvallás, ahány protestáns van?”
Lehet, hogy egyelőre a Római egyház (látszólag) egyetlen nagy intézményben létezik, de ahol homlokegyenest ellenkező állásponton lévő csoportok léteznek és létezhetnek egymás mellett (pl. a „Ferenci utat” követők, XIV. Leó-féle mérsékeltek, Önök-tridentisták, a II. Vatikáni zsinat szellemét képviselők, vad ökumené-pártiak, Marx bíborosok és a német, ill. osztrák és belga katolikus egyház nagy része, Schönborn bíborosok, akiknek az áldásával koncerteznek Conchita Wurstok a Stephansdomban, a hazai progresszívekről már nem is beszélve), ott nem kellene az ún. katolikus egységre hivatkozva comboskodni és a protestánsokat ekézni a sokféleségük miatt. A mi véleményünk szerint hitvalló protestánsok között még mindig ezerszer nagyobb a közös metszet hitbéli-tanbéli téren, mint ezen római kat. csoportosulások között.
Ez is komoly, ütős érv, Tamás. De ha a „comboskodás” a katolikus hitvallásbeli egység melletti kiállást jelenti, engedje meg, hogy mégis megtegyem: példái a legcsekélyebb mértékben sem jelentik a katolikus hitvallás sokféleségét.
Tudja mi a vicces, Tamás? Mindazon gyalázatos emberek, akiket volt szíves bokrétába szedni, arra példák , hogy mi lesz valakiből az igaz hitet elvesztve. Jobb esetben csak sima eretnek, de sokszor minden józan értelemtől mentesített roncs. A másik igen vicces dolog, hogy ezen emberek működése, állításai pont a változatlan katolikus tanítás létét erősítik. Nem abban persze, hogy a saját bűneik miatt ezeket elfogadni hajlamos követőik katolikusok maradnának, hanem antitézisei lévén annak, a hagyomány fontosságát húzzák. Mert a Szentírást könnyű félremagyarázniuk, de nehéz a tanúk megszakítatlan értelemezési láncának ellentmondva katolikusnak bizonyulniuk. Igen könnyű beazonosítani ellentmondásukat az igaz tanítással.
Azt viszont nehéz lett volna magamtól elképzelni, hogy ön az ótvar, katolikus gúnyába öltözött szodomita vagy egyéb eretnekek problematikáját hasonlónak mutatja a protestánsok hitvallási entrópiájához. Ez már-már vallomás, Tamás, mert azt is jelenti ez, hogy a katolikus főpapok hitvesztési gyökere azonos a protestáns hitvesztőkével: az egyéni bűn. Örömmel látom gondolkodásának fejlődését, Tamás! Ugye milyen igaza volt Szent Péternek, hogy minden eretnekség gyökere a nyereségvágy, az állhatatlanság, a tisztátalanság kívánságai, a felsőbbség megvetése, az egyéni értelmezés, amelynek alapja a gőg.
Én nem így látom. A progresszív elhajlók közös gondunk – hiszen itt már nem is tanbéli, hanem alapvető teremtettségi tények, normák vallásos köntösbe burkolózó megtagadóiról van szó. Ez ugyanúgy jelen van Önöknél, mint „nálunk”.
Gondoltam, röviden reagálok itt a válaszcikkében említett egyik állítására. Azt mondja, hogy a páli kijelentést vizsgálva a kontextus kapcsán kijelenthető, hogy az apostol nem a poligámia ellen fogalmazza meg azt, amit, merthogy a „poligámia nem volt jellemző sem a görög, sem a zsidó kultúrára Szent Pál korában.” Való igaz, hogy a római törvények gyakorlatilag tiltották a poligámiát, mégis széles körben gyakorolták – még a zsidó kultúrán belül is elfogadták. Jusztinosz (2. század!) a következőket írja az „értetlen” és „vak” zsidó tanítókról: „mindeddig négy-öt asszonyt is megengedtek mindegyikőtöknek.” (Párbeszéd a zsidó Trifónnal) Arra ugyan nincs bizonyíték, hogy keresztyének valamikor is poligámiában éltek volna, de minthogy az első keresztyének zsidók voltak, logikus, hogy ezt hangsúlyozni kellett. Én sem ezt tartom a legjobb magyarázatnak, de nem lehet kizárni!
Az Ön magyarázatát, amelyet kétségkívül számos korai egyházatya is vallott, miszerint a megözvegyült püspökök nem házasodhattak újra, és aki igen, az diszkvalifikálta magát, sem tartom kielégítőnek, hiszen maga az apostol biztatja a fiatal özvegyeket arra, hogy házasodjanak újra (1Tim 5,14). A legjobb magyarázat szerintem az, hogy Pál azokat zárja ki a püspöki-presbiteri pozícióból (ami akkor egy és ugyanaz volt, és nem a felsőpapságot jelölte), akik házastársi hűtlenséggel vádolhatók. Vagyis egyszerűen azt mondja, hogy olyan ember legyen gyülekezetvezető, aki hűséges a feleségéhez, tehát aki monogám házasságot kötvén hűséges a házassági esküjéhez.
„A legjobb magyarázat szerintem az, hogy Pál azokat zárja ki a püspöki-presbiteri pozícióból (…), akik házastársi hűtlenséggel vádolhatók. Vagyis egyszerűen azt mondja, hogy olyan ember legyen gyülekezetvezető, aki hűséges a feleségéhez, tehát aki monogám házasságot kötvén hűséges a házassági esküjéhez.”
Kedves Tamás, lehet, hogy meglepődik azon, amit most írok, de a házasságtörés már Szent Pál korában is annyira gyakori volt (neee, hallatlan!), hogy volt saját neve is: μοιχός.
Itt viszont nem házasságtörőről beszél Szent Pál, hanem μιᾶς γυναικὸς ἄνδρα-ról, azaz egy feleség férjéről. Ezért kizárható, hogy az „egy feleség férje” azt jelentené, amit ön legjobb magyarázatnak tart. Ezt Károli sem értette másként.
A házasságtörők (μοιχοί) az üdvösségből is ki vannak zárva Szent Pál szerint (1Kor 6,9), egészen biztos, hogy nem tolongtak a hivatalra jelölésnél, és nyilván Timóteusnak sem kellett evidenciákat a szájába rágni.
Ez a „nem kellett evidenciákat a szájába rágni” dolog kétséges, mert Pálnak a Lélek által bizony minden kor számára könnyen érthető evidenciákat is le kellett írnia (vagy diktálnia). Tehát Pál – mivel a házasságtörés nagyon elterjedt volt – utalhat ezzel a kitétellel arra, hogy a pozícióra alkalmas személy korábban sem volt házasságtörő, vagy elvált (tehát hitre térése előtt sem). Értsd: egy olyan ember legyen gyülekezetvezetővé választva, aki ebben a bűnben soha nem bukott el, mindig is hűséges volt a nejéhez.
A másik: a probléma az Ön magyarázatával az, hogy ezen a helyen nem az szerepel, hogy „egyfeleségű volt”, hanem az, hogy „egyfeleségű”. Amikor azonban Pál az özvegyekről szól, kifejezetten múlt idejű participiumot használ (amint arra Kálvin is felhívja a figyelmet). De ha már egyházatyák: Aranyszájú János szerint itt az apostol a többnejűséget ítéli el, ami akkoriban – ahogy ugye az idézett Jusztinosz is állítja – elterjedt volt a zsidóknál, amit valószínűleg illegitim módon a pátriárkákra hivatkozva gyakoroltak. Ha ez így volt, és a többnejűség szokás volt, akkor igenis hangsúlyoznia kellett ezt külön Pálnak. Ez olyan lehetett ebben az esetben, mint amikor egy 2-3 feleséggel rendelkező muszlim megtér. Na ilyet nem lehetett választani püspöknek.
De ismét Kálvin idézve, van még egy lehetőség (nem szembemenve a többi lehetséges magyarázattal): „Mindazáltal nem helytelenítem azoknak a véleményét sem, akik azt hiszik, hogy a Szentlélek azzal az ördögi babonával akart szembeszállni, amely később lopakodott be. Mintha azt mondta volna az apostol, hogy nemhogy nem kell kényszeríteni a püspököket a nőtlenségre, hanem éppen illik a házasság a kiváltképp istenfélő emberekhez.”
Már elnézést a reformátorok nem lettek hülyék azáltal, hogy szakitották a római egyházzal, ez a legnagyobb félrevezetés, amit mond. Luther és Kálvin messze műveltebb volt egy átlag katolikus papnál, akik a misét is csak dadogva tudták felolvasni, a papság szellemi színvonala igen alacsony volt, ezt még a Trienti Zsinat is elismeri, mikor emelte a papképzés szinvonalát, de ne is beszéljünk a visszaélésekről. Albrecht mainzi érsek hány főpapi széket birtokolt a búcsú jövedelméből is, azért részesült, hogy kifizesse a palliumot Rómának.
Kezdem elveszteni a fonalat, Tamás. Akarom mondani a csíkot…
Milyen partícipiumról beszél? Tényleg ezt mondta Kálvin?
Az egy feleség férje (μιᾶς γυναικὸς ἄνδρα) genitivuszos szerkezet, hogy állna múlt vagy jelen időben? Amikor Szent Pál özvegyről tesz említést, mindig női özvegyről szól (χήρα), özvegy férfira nem is ismerek tőle kifejezést, ossza meg, ha ön talált ilyent. Az özvegy férfi nem került ugyanis sem egzisztenciális, sem jogi nehézségbe felesége halálával, így nem kellett a közösségnek gondoskodni róla özvegysége okán, tehát nem is volt értelme sokat verbalizálni róluk. Az egy asszony férje olyan férfit jelent, aki csak egy feleséggel rendelkezett vagy rendelkezik, ahogy azt igen helyesen így értelmezte a joggyakorlat, már a Constitutiones Apostolorum is.
De búcsúzom, Tamás, látom, hogy önök oldaluk beállításaival is az igaz egyházat üldözik : ) Ez esetben el… Más magyarázatot ugyanis nem találok a korábban általam átküldött beállítás nem aktiválására. Borzalmas dolog csíkokban kommunikálni, ha tehát mégis csíkokkal kínoznak, nyilván el akarnak üldözni.
Ha mégis szeretne válaszokat, látogasson el az invocabóra.
Kálvint meg csókoltatom, kitett ma magáért a partícipiummal. Ha nem szavahihető ember mondaná, magam sem hinném el…
Tényleg nem érti? Olvassa már el amit írtam kedves “indignus”: “amikor azonban Pál az özvegyekről szól…”.
Na, Aranyszájú meg Jusztinosz magyarázatával (létezett a poligámia a zsidóknál abban az időben) kútba esett hirtelen az egyházatyák „konszenzusa”?
Olvassa el az 1Kor 7et, az elejétől a végéig. Ön azt állítja, hogy itt kvázi csak „státuszokról” van szó, tehát hogy az özvegyasszony státuszra vonatkozik csak, amit Pál a „test égéséről”, vagy vágyakról és a házastárs elhalálozása esetén az újraházasodásról szól. Szerintem meg nem. Az 1Kor 7,39 tehát Ön szerint CSAK és KIZÁRÓLAG a nőkre – az özvegyasszonyokra – vonatkozik, és egy férfi esetében ez tilos volt? Vagy úgy érti, hogy ezt zárja ki kifejezetten az apostol a timóteusi levélben? (Még ha ezt is zárná ki, akkor sem a házasságot!).
Egyébiránt, Pál nem a státusszal érvel az özvegyasszonyoknak, hanem a „vágyaikkal”, tehát ha szeretnének, ha akarnak… Ha a szerencsétlen helyzet, mint státusz lenne a mérvadó, akkor nem kérdés, kötelező jelleggel azt javasolná minden özvegynek, hogy ha lehet, menjen férjhez, hogy ne kerüljön a társadalom perifériájára. De nem ez történik. Egyéni döntésükre bízza, mert nem bűn és nem szennyes dolog újraházasodni ilyen esetben.
Idézem Kálvint Önnek (tudom, kifejezetten „szereti”) az 1Kor 7,39 kapcsán: „Az előbb különbség nélkül beszélt férfiakról és nőkről (értsd: az apostol), de mivel úgy tűnhetett, hogy az asszonyok, a törékenyebb nemhez tartozván, kevésbé szabadok, szükségesnek tartotta, hogy külön is rendelkezzen felőlük. Most tehát azt tanítja, hogy semmi akadálya annak, hogy az özvegyasszonyok, épp úgy, mint a férfiak, másodjára is házasságra lépjenek. Korábban már felidéztük, hogy az özvegyeket állhatatlansággal bélyegezték meg, ha második férjet kívántak maguknak, és szinte már-már őket gyalázták meg azzal, hogy a szemérmesség koronáját adták azoknak, akik beérték az egyszeri házassága. Sőt, idővel a keresztyének között is lábra kapott az a vélekedés, mert nem áldották meg a második házasságot, és némelyik zsinat azt is megtiltotta, hogy klerikusok egyáltalán jelen legyenek ilyen eseményeken. Az apostol itt elitéli az efféle zsarnokoskodást, és kijelenti, hogy nem szabad akadályozni az özvegyeket abban, hogy házasságot kössenek, ha ők maguk úgy látják jónak.”
A másik: hagyja már ezt az üldözési mániát… Ha annyira „üldöznénk” Önöket, akkor nem válaszolgatnék Önnek állandó jelleggel itt, meg nem írnék válaszcikket (amelyben fel vannak tüntetve az Ön által írt cikket).
Felmerül a kérdés, hogy a cölibátust kinek a nevében követeli meg a Római Katolikus Egyház?
Az Úr Jézus semmi olyan terhet nem tesz az emberre, ami természet rendjével ellentétes és amit el ne tudna hordozni. Ő azt mondja: „Jöjjetek én hozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és megvagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek.”
Nem azt mondja, hogy csak azok mehetnek hozzá, akiket a cölibátussal sakkban tartott papok, és az általuk működtetett – Isten földi babérjaira tört – római katolikus rendszer szűrőjén átmegy.
Van itt még egy tartható magyarázat, amely egyébként protestáns gyülekezetekben gyakorlat is. EGy szempont, amely a gyülekezetek érdekeit szolgálhatta: még a morálisan kifogásolható viszonyok látszatát is el kellett kerülni, és a gyülekezet vezetőjének stabil családi viszonyok között kellett élnie. Ez utóbbihoz illik az a gondolat, hogy valóban házasnak (és nem egyedülállónak) kellett lennie.