Kevin DeYoung: Vajon minden bűn egyenlő Isten szemében?
Sok keresztyén ragaszkodik ahhoz a téves elképzeléshez, hogy Isten szemében minden bűn egyenlő. Egyes keresztyének téves teológiai okfejtés alapján fogadják el ezt a meggyőződést: „Ha minden bűn örök ítéletet érdemel, akkor minden bűnnek egyformán szörnyűnek kell lennie” – mondják. Mások apologetikai megfontolásból hirdetik ezt a nézetet: „A te bűneid sem rosszabbak, mint bárki más bűnei.” Megint mások azért gondolják, hogy minden bűn egyenértékű, mert úgy érzik, ezt követeli meg a valódi alázatosság: „Ki vagyok én, hogy azt gondoljam, hogy az én bűneim kevésbé utálatosak, mint bárki máséi?” – kérdezik. Bár ezek az érvek érthetők és bizonyos értelemben méltányolhatók is, a Szentírás tanúságtétele és az egyház hitvallásainak tanítása másról árulkodik.
Bizonyos, az üdvtörténet szerves részét képező tények világossá teszik, hogy egyes bűnök rosszabbak, mint mások. Nézzünk meg néhány példát.
- A mózesi törvény más-más vétségekért különböző büntetéseket írt elő, és különböző áldozatokat és fizetségeket követelt meg a jóvátétel érdekében.
- A mózesi törvény különbséget tett „nem szándékos” és „szándékos” bűnök között is (4Móz 15,29–30).
- A bálványimádás és a szándékos lázadás vétke miatt jóval súlyosabb vádakkal illették Izrael és Júda királyait, mint azért, hogy nem távolították el a „magaslatokat” az országból.
- Isten haragja gyakran kifejezetten a nép vezetői ellen irányult. Vagyis a király, a papok vagy a vének bűne nagyobb ítéletet vont maga után, mint a köznépből valókéi.
- Jézus figyelmeztetett, hogy azoknak a városoknak, amelyekben csodákat tett, súlyosabb ítéletben lesz részük, mint Sodomának és Gomorának (Mt 10,15).
- Jézus súlyosabb bűnnek tartotta Júdás árulását, mint más bűnöket (Mt 26,24).
- Isten haragja különösen akkor gerjed fel, ha gyermekek, gyengék vagy gyámoltalanok ellen követnek el bűnöket (Jer 32,35; Mt 18,6; Lk 20,47).
- Úgy tűnik, hogy a kiközösítést csak a legkirívóbb bűnök esetére tartogatták (1Kor 5,1–13).
- Kornéliusz kegyes és istenfélő embernek számított (ApCsel 10,2). Bár nem a jócselekedetei révén üdvözült, még a nem keresztyének között is van különbség aszerint, hogy valaki tisztességes ember vagy elvetemült, gyalázatos gazember.
- Jakab azt tanítja, hogy a bűnök esetében megfigyelhető egyfajta fokozatosság: a csábító kísértésektől a kívánságok belső táplálásán át a külső cselekedetekig, el egészen a végső halálig (Jak 1,14–15).
- János szerint van olyan bűn, amely halálra vezet [más fordításban: „halálos bűn” – a ford.], ugyanakkor azt is mondja, hogy nem minden bűn vezet halálra (1Jn 5,16).
A Bibliának egyszerűen nincs értelme – sem a mózesi törvénynek, sem a kiközösítésnek, sem az egyházfegyelemnek, sem az arra vonatkozó gyakori figyelmeztetéseknek, hogy bizonyos vétkekért ítélet jár –, ha minden bűn egyaránt gyalázatos Isten szemében. Valójában az életnek sincs értelme, ha minden bűn egyenlő. A szülők sem ugyanúgy fegyelmezik gyermekeiket minden engedetlenségért. A munkáltatók sem ugyanazokat a büntetőintézkedéseket róják ki a vállalati szabályzat egyes áthágásaiért. A bűnüldöző szervek sem kezelnek minden kihágást egyformán. Igazságszolgáltatási rendszerünk sem ugyanazokat a büntetéseket szabja ki minden egyes szabálysértésért. Mindannyian ösztönösen érezzük, hogy egyes vétkek rosszabbak, mint mások.
Ha valamivel kapcsolatban felismertük, hogy a hétköznapi életünkre nézve igaz, akkor arról nem szabad megfeledkeznünk a lelki életünket illetően sem. Még ha csodálatra méltó alázatról tanúskodik is, vagy apologetikai szempontból kifizetődőnek tartjuk is, nem szabad úgy cselekednünk vagy tanítanunk, mintha Isten szemében minden bűn egyenlő értékű lenne.
Egy kis segítség a Westminsteri nagy kátéból
Ilyen helyzetben értékelődnek fel igazán az egyház hitvallási iratai. Vegyük például a Westminsteri nagy kátét, amely világossá teszi, hogy „nem egyenlő mértékben gonosz Isten törvényének minden áthágása. Néhány bűn önmagában véve, és számos súlyosbítás miatt, gonoszabb Isten színe előtt, mint más bűnök.” (150.) A Nagy katé alább rendkívül hasznos elemzést ad arról, hogy mi az, ami „egyes bűnöket gonoszabbá tesz, mint másokat” (151.) A westminsteri hittudósok szerint a bűn mértéke négy eltérő tényezőtől függ. Érdemes mindegyikre röviden kitérni.
- „A vétkező fél kilététől: ha idősebb, ha a kegyelmet nagyobb mértékben megtapasztalta, ha hitvallásában, ajándékaiban, helyzetében, hivatalában, tanácsaiban élen járó, és akinek példáját valószínűleg követni fogják.”
Azaz súlyosabb az a bűn, amelynek elkövetője lelkész, szülő vagy közszereplő, illetve olyan személy, aki (mai szóhasználattal élve) valamilyen pozíciót tölt be: aki másokat tanít; akinek írásait netán mások is olvassák; vagy ha keresztyén, akinek eleve jobban kellene tudnia másoknál, hogy mit szabad, és mit nem.
- „A sértett fél kilététől: ha közvetlenül Isten ellen vétkezik valaki, az ő tulajdonságai és tisztelete ellen, ha Krisztus és az ő kegyelme ellen, ha a Szentlélek ellen, az ő bizonyságtétele és munkája ellen. Ha valaki feljebbvalók ellen vétkezik, magas méltóságúak ellen, és olyanok ellen, akikkel különösen szoros kapcsolatban áll, ha a szentek bármelyike ellen, különösen az erőtlen testvérek ellen, az ő lelkük vagy bárki más lelke ellen, és ha mindenki vagy sokak közjava ellen vétkezik.”
Azaz súlyosabb az a bűn, amely kifejezetten káromolja Istent, vagy lealacsonyítja Krisztust és az evangéliumot; amely elutasítja a Lélek munkáját a bűnről való meggyőzés és az igazság feltárása tekintetében; amely tiszteletlenséget tanúsít a szülőkkel és a tekintélyes személyekkel szemben; amely semmibe veszi a gyengébb testvéreket; amely sokakat tévútra vezet, és mérgező hatással van a társadalom egészére.
- „A vétek természetétől és minőségétől: ha az a törvény világos betűje ellen tör, sok parancsolatot megszeg, és sok bűnt magában foglal, ha az nemcsak a szívben fogan meg, hanem szavakban és tettekben is kiteljesedik, ha megbotránkoztat másokat, és nincs lehetőség a jóvátételre, ha az eszközök, a kegyelem, az ítélet, a természet világossága, a lelkiismeret ítélete, a nyilvános vagy személyes intés, az egyház fegyelmezése, polgári büntetés ellen irányul, valamint imáink, szándékaink, ígéreteink, fogadalmaink, szövetségeink és kötelezettségeink ellen, Isten vagy az emberek felé, ha azt valaki szándékosan, akarattal, szemtelenül, dicsekvően, gonoszul, ismétlődően, makacsul, örömmel, folyamatosan vagy a megtérés után újra visszaesve teszi.”
Eszerint súlyosabb a bűn, ha bűn volta vitán felül álló; ha külsőleg is előtör, és nem csak bensőnkben fogan meg; ha gyakori; ha még ünneplik is; ha nem lehet visszacsinálni; ha a természet és a lelkiismeret ellen irányul; valamint ha mások intései ellenére követik el.
- „Az időponttól és helytől: ha az Úr napján követik el, vagy más istentiszteleti alkalmakkor vagy közvetlen ezek vagy más segítségek előtt vagy után, amelyek arra hivatottak, hogy megakadályozzanak vagy orvosoljanak ilyen helytelen viselkedést; ha nyilvánosan vagy mások jelenlétében követik el, akik ezáltal könnyen provokálhatók, vagy beszennyeződhetnek.”
Súlyosabb az a bűn tehát, amely Isten népének istentiszteletre való összegyülekezésével egy időben történik; amely elkerülhető lett volna; illetve amelyet nyilvánosan követnek el, úgy, hogy az másoknak is tudomására jut.
Számunkra és mások számára is hasznos
Ha még soha nem tanulmányoztuk a Westminsteri nagy káté 151. kérdés-feleletét, megéri a fenti négy kategóriát – nem beszélve a több tucatnyi szentírási hivatkozásról, amelyet most nem említettünk – gondosan átolvasni és elmélkedni felette.
Véleményem szerint legalább három előnye is lehet: nyilvános, lelkipásztori és személyes szintű.
A nyilvános tanúságtétel alkalmával bátran ki kell mondanunk, hogy egyes bűnök rosszabbak, mint mások. A lelkészek által elkövetett bűnök szörnyűbbek, mint a gyülekezeti tagok által elkövetett bűnök. A sok követővel rendelkező közszereplők bűnei rosszabbak, mint a magánemberek bűnei. És bár minden szexuális bűn súlyos, nem szabad visszariadnunk attól a tanítástól, hogy a „természet világosságával” szembeni bűnök – amely kitétellel a Nagy káté a homoszexualitásra utal (az egyetlen hivatkozás a Róm 1,26–27) – különösen is förtelmesek, főként, ha ezeket a bűnöket élvezettel és a közjó kárára követik el.
Lelkipásztori szempontból a bűn különböző fokozatainak megkülönböztetése segítségünkre lehet abban is, hogy megfontoltabban alkalmazzuk a Szentírás vigasztalásait és figyelmeztetéseit. Néhányan közülünk egyből lehúzzák a rolót, amikor egyeseket szigorúan figyelmeztetnünk kellene a Szentírás útmutatása szerint, míg mások készek minden egyes vétségért elítélően földbe döngölni a rájuk bízottakat.
Hasonlóképp, ha megtanuljuk megkülönböztetni, hogy „mitől függ a bűn súlya”, akkor megfelelő kategóriáink lesznek ahhoz, hogy még akkor is felelősségre tudjuk vonni az embereket a kisebb bűnökért, ha mások súlyosabb vétségeket követtek el ellenük.
És végül, személyes haszonnal is jár, ha megértjük a Bibliában szereplő bűnök eltérő típusait. Sajnos a keresztyének nagy része annyira elhomályosította a kinyilatkoztatás erkölcsi körvonalait, hogy már nem is teszünk különbséget bűnbeesés és a bűnbe való fejvesztett menekülés között. Ezért aztán egyesek közülünk túlságosan kemények önmagukkal szemben (nem látjuk a különbséget erkölcsi értelemben a bűnre csábító kísértések és a kirívó engedetlenség között), mások túlságosan elnézőek (azt hisszük, hogy förtelmes bűneink „küzdelmek” vagy „hibák” csupán), sokan pedig egyszerűen feladják a szentségre való törekvést, mondván, ebben az életben úgysem képesek teljesen maguk mögött hagyni a bűnt. A Biblia azonban egészen más utat kínál. Minden bűn Isten haragját és átkát érdemli (Westminsteri nagy káté, 152.), ugyanakkor Isten szemében nem minden bűn egyenlő.
Forrás: https://kevindeyoung.org/is-every-sin-the-same-in-gods-eyes/
Fordította: Márkus Tamás András, református lelkész

Az Evangelikál Csoport sokféle felekezeti hátterű (református, evangélikus, baptista, pünkösdi stb.) protestáns teológusok közössége, akik az evangelikalizmus és a protestáns ortodoxia közös alapjára építve tanulmányozzák és hirdetik a biblikus keresztyén tanításokat. Felekezettől és tanításbeli különbségektől függetlenül teológiai „identitásunkat” a következő hitvallások és nyilatkozatok elfogadása határozza meg: az első négy egyetemes zsinat hitvallásai (Niceai, Nicea-Konstantinápolyi, Efézusi és Kalcedoni hitvallások), az Amerikai Egyesült Államokbeli Presbiteriánus Egyház (PCUSA) által 1910-ben deklarált öt fundamentum (1. A Szentírás ihletettsége és tévedhetetlensége, 2. Krisztus istensége és szűztől való születése, 3. Krisztus halála által szerzett helyettes engesztelés, 4. Krisztus halálból történő testi feltámadása, 5. Krisztus csodáinak történelmi valósága), a Biblia tévedhetetlenségéről szóló 1979-es Chicagói Nyilatkozat tizenkilenc pontja, és az Egyesületünk által megfogalmazott nyilatkozat a házasság és homoszexualitás kérdésében (lásd: Evangelikál Nyilatkozatok). Minden, e teológiai irányultságot képviselő protestáns testvérünket várjuk
„… ez a tábor létezik, csak nem teszi magát láthatóvá. Ezért van sok belső viszálykodás az egyházban. Most is vannak hívei a „melegházasságnak”, azonos neműek kapcsolatának, azok megáldásának, csak ezt nem nyílt sisakkal képviselik, hanem belső párbeszéd kezdeményezésével, hittételek finom megkérdőjelezésével, a tisztázás akadályozásával, lebegtetéssel, a hitbizonyosság szűnni nem akaró hámozgatásával. Sokkal tisztább és egyértelműbb lenne a helyzet, ha végre mindenkiről nyíltan lehetne tudni, hogy mit képvisel. Igen, lennének emiatt szakadások. De ez tipikusan az a fajta szakadás, amiről Pál apostol azt mondja, hogy szükségesek. Épp az a baj, hogy régóta nem történnek meg ezek a szakadások. Pedig mindenki tudja, hogy ez lesz a vége. Amíg a felszín alatt, láthatatlanul zajlanak ezek a folyamatok, gúzsba kötik sok helyen az egyház bizonyságtételét és misszióját. Fellélegeznénk, ha végre mindenki ott állna, ahol a szíve van.” (Szabados Ádám)
„…vannak olyan szempontok, amelyek szükségessé teszik újra gondolni az evangelikalizmussal kapcsolatos nézetünket. Sokan azok közül, akik az elmúlt években nagy változáson mentek keresztül, és ezt nyíltan el is ismerik, még mindig azt állítják, hogy valójában evangelikálok. Ezért a probléma a következő: meg kell határoznunk egészen pontosan, hogy mit jelent az, hogy evangelikál, és ki tekinthető evangelikálnak (…) Nos, ha használják az evangelikál megjelölést, akkor nyilvánvalóan van valami jelentése is. Olyan kifejezés, amely leszűkít. Bizonyos szempontból kizárólagos (…). Remélem teljesen világos számunkra: nem azt próbáljuk megfogalmazni általános értelemben, hogy mit jelent keresztyénnek lenni, hanem azt, hogy ki az evangelikál keresztyén, és erre természetesen azért vállalkozunk, mert úgy gondoljuk, hogy végső soron az evangelikál hit magának a keresztyén hitnek az egyetlen valódi kifejtése. (…) Tehát hogyan határozzuk meg, hogy mit jelent evangelikálnak lenni, elkülönítve “a keresztyén” általános definíciójától? Ez ma egy nagy kérdés, és úgy gondolom, hogy ez lesz az a kérdés, amivel egyre inkább szembe kell néznünk az elkövetkezendő években.” (Martyn Lloyd-Jones: What is an Evangelival, 11-13.o.)
„… a teológia magában foglalja a lelkiséget is, abban az értelemben, hogy befolyásolja befogadóinak az Istenhez való jó vagy rossz, pozitív vagy negatív viszonyát, illetve viszonyának hiányát. Ha teológiánk nem ébreszti föl a lelkiismeretet és puhítja meg a szívet, akkor valójában mindkettőt megkeményíti; ha nem bátorítja a hitbeli elkötelezettséget, a hitetlenség távolságtartását erősíti meg; ha nem az alázatot szorgalmazza, elkerülhetetlenül a büszkeséget táplálja. Ha tehát valaki nyilvánosan teologizál, akár formálisan a szószéken, a katedrán vagy nyomtatásban, akár informálisan karszékében ülve, komolyan el kell gondolkodnia azon, hogy eszméi miként hatnak az emberekre – Isten népére vagy más népekre. A teológusok elhívásuk szerint az egyház vízügyi mérnökeinek és csatorna felügyelőinek tisztét töltik be: feladatuk, hogy biztosítsák, Isten tiszta igazsága bőségben eljusson oda, ahol szükség van rá, és hogy kiszűrjenek minden egészségre ártalmas szennyeződést.” (J.I.Packer: A megújulás teológiája)
„Semmiféle problémát nem okoz számomra tévedhetetlenségről beszélni. Viszont ha lelkészként azt mondom akármelyik laikus hívőnek, hogy elfogadom a Szentírás tekintélyét, de nem hiszek a tévedhetetlenségében, egyből megkérdezi majd: »mi a különbség a kettő között?« És ahogy ezt elkezdem magyarázni, egyből forgatni kezdi majd a szemét, és azt gondolja magában, hogy ez a különbségtétel fából vaskarika. Ha azt mondom, hogy csak részben fogadom el a tekintélyét, és nem tévedhetetlen, azt megértik. Ha azt mondom, hogy a tekintélyét minden egyes részére vonatkozóan elfogadom és tévedhetetlen, azt is érteni fogják. De 35 éves pályafutásom során egyetlen olyan emberrel sem találkoztam, aki értené, ha azt mondom, hogy elfogadom ugyan a Szentírás tekintélyét, de nem tartom tévedhetetlennek.” (Tim Keller)