30
júl
2024

Összeegyeztethető a szabadkőművesség a keresztyénséggel?

 

Megjegyzés: Az elmúlt néhány évben számos felkérést kaptam, hogy foglalkozzak a szabadkőművesség és a keresztyénség kérdésével. Bár az alábbi írás nem kíván átfogó elemzés vagy magyarázat lenni, remélem, hogy elegendő lesz ahhoz, hogy Jézus követői maguk határozzák meg, hogy ez a két hit- és szertartásrendszer – a szabadkőművesség és a keresztyénség – összeegyeztethető-e egymással.

 

Mi is az a szabadkőművesség?

A szabadkőművesség a Szabad és Elfogadott Szabadkőművesek titkos testvéri (csak férfiaknak szóló) rendjének tanítását és gyakorlatát jelenti, amelyet szabadkőműveseknek vagy csak kőműveseknek neveznek. A szabadkőművesek a világ legrégebbi és legnagyobb titkos társasága, amelynek becslések szerint 3 millió tagja van világszerte [más források szerint 6 millió – a szerk.], köztük 1 millió az Egyesült Államokban. A szabadkőművesség fő szervezete mellett különböző mellékágak is léteznek, mint például a Shriners (hivatalos nevén Ancient Arabic Order Nobles of the Mystic Shriners – elvárják, hogy szabadkőművesként tekintsenek rájuk).

A szabadkőművesség alapvető, helyi szervezeti egysége a páholy, amelyet általában regionális szinten (állam, tartomány vagy országhatár) egy nagypáholy felügyel. A szabadkőműves páholyba való felvételre jelentkezőnek felnőtt férfinak kell lennie [bár már léteznek olyan páholyok, ahová nőket is felvesznek – a szerk.], és hinnie kell egy Legfelsőbb Lény létezésében és a lélek halhatatlanságában. Ahogy az egyik nagypáholy megjegyzi: „A szabadkőművesség olyan, pozitív jellemvonásokkal bíró személyeket egyesít, akik bár különböző vallási, etnikai vagy társadalmi háttérrel rendelkeznek, mégis osztoznak az Isten atyaságába és az emberiség testvériségébe vetett hitben”.

A szabadkőművessé válás folyamata három szertartásos szakaszra oszlik, amelyet a szabadkőművesek „fokozatoknak” neveznek. Ez a három fokozat nagyjából a középkori kézművesek képzésére használt céhlegény-rendszerre épül: belépett tanonc vagy inas, legény és szabadkőműves mester. A fokozatok szimbolikusan az „emberi fejlődés három szakaszát jelképezik: az ifjúságot, a férfikort és az időskort”.

Az 1700-as években történt megalapítása óta a szabadkőművességet a keresztyének és a keresztyén egyházak egyszerre ítélték el és ünnepelték.

 

Mely keresztyén egyházi hagyományok és felekezetek tiltják vagy ellenzik a szabadkőművességet?

A katolikus egyház a szabadkőművesség egyik legrégebbi és legkitartóbb bírálója. A római katolikus híveknek 1738 óta egyházuk hivatalosan is megtiltotta, hogy szabadkőművesek legyenek.

Számos protestáns felekezet is állást foglalt az egyháztagok szabadkőművesekkel való kapcsolata ellen, például a következő egyházi közösségek:

  • Isten Gyülekezetei (Jelenlegi álláspont) (Assemblies of God)
  • A Testvérek Egyháza (2009) (Church of Brethren – nem összekeverendő a Testvérgyülekezetekkel)
  • Názáreti Egyház (jelenlegi álláspont) (Church of Nazarene)
  • Evangéliumi Lutheránus Zsinat (jelenlegi álláspont) (Evangelical Lutheran Synod)
  • Lutheránus Egyház – Missouri Zsinat (jelenlegi álláspont) (LC–MS)
  • Metodista Egyház (Egyesült Királyság) ( 1985-ben elítélő jelentést adtak ki, bár a felekezeten belül nem létezik tiltás.)
  • Ortodox Presbiteriánus Egyház (1942) (OPC)
  • Amerikai Presbiterináus Egyház (1988) (PCA)
  • Barátok Társasága (más néven kvékerek) (1966)

Bár a Déli Baptista Szövetség soha nem adott ki állásfoglalást a szabadkőművességről, 1993-ban egyik alszervezetük – az Észak-Amerikai Missziói Tanács (NAMB) – a felekezet megbízásából készített egy jelentést róluk. A Szövetség által elfogadott jelentés a szabadkőművesség nyolc olyan tantételét és tanítását határozta meg, amely – a Szövetség következtetése szerint – nem összeegyeztethető a keresztyénséggel.

Mivel sok déli baptista – köztük lelkészek is – részt vett a szabadkőművességben, a jelentést széles körben bírálták. 2002-ben a NAMB kiadott egy utólagos jelentést „A Closer Look at Freemasonry” (A szabadkőművesség közelebbi vizsgálata) címmel. A jelentés azzal zárul, hogy bár sok keresztyén tagja volt a szabadkőművességnek (és jelenleg is az), „a páholy tanításainak számos pontja nem tekinthető sem bibliainak, sem keresztyéninek”. A jelentés azt is megállapítja, hogy „miközben a szabadkőművesség bátorítja tagjait a jótékonykodásra és támogatja az ilyen jellegű tevékenységet, a vallási kérdéseket érintő tanításában olyan típusú szinkretista és inkluzivista elemeket tartalmaz, amelyek nem tekinthetők keresztyénnek”.

A jelentés végül azt javasolja, hogy a kérdést bízzák a hívők lelkiismeretére:

„A fentieket figyelembe véve, és összhangban felekezetünk alapvető történelmi meggyőződésével mind a hívők papságát, mind a helyi gyülekezet autonómiáját illetően, azt javasoljuk, hogy minden egyes baptista egyháztag, valamint minden egyes gyülekezet gondosan vizsgálja meg a szabadkőművesség tanításainak és gyakorlatának jellegzetességeit. Mivel végső soron egyedül a Biblia az egyetlen útmutató a hit és az életgyakorlat számára, a szabadkőművességgel és bármely más, hasonló elköteleződésre épülő szervezettel, különösen a titkos társaságokkal kapcsolatos kérdéseket csak a Szentírás fényében szabad értékelni.”

Úgy tűnik, hogy egyik fővonalbeli felekezet sem foglal állást a kérdésben.

 

Miért ellenzi sok keresztyén a szabadkőművességet?

A szabadkőművesség és a keresztyénség összeegyeztethetetlensége mellett felhozott indokok között szerepelnek többek között a következők is:

A szabadkőművesség egy vallás

„Ezen a téren a bizonyítékok elsöprőek. Nincs helye semmilyen ésszerű kétségnek afelől, hogy a szabadkőművesség vallás. Nemcsak e rend szimbólumai, rítusai és templomai utalnak félreérthetetlenül arra, hogy a szabadkőművesség esetében vallásról van szó, hanem számos neves szabadkőműves szerző egyértelműen meg is erősíti ezt a tény. A majdhogynem számtalan idézet közül, amelyet itt le lehetne közölni, a bizottság kiválasztott néhányat. J. S. M. Ward, több szabadkőműves alapmű szerzője, a vallást úgy határozza meg, mint »az erkölcsi igazság tanításának rendszerét, amely az Istenbe vetett hittel párosul«, majd kijelenti: »Úgy vélem, hogy a szabadkőművesség a miszticizmus kellően szervezett irányzata ahhoz, hogy joggal nevezzük vallásnak«. A továbbiakban így folytatja: »Bátran kijelentem, a szabadkőművesség vallás, de semmiképpen sem áll ellentétben más vallásokkal, kivéve, ha az a vallás azt vallja, hogy a kapuin kívül senki sem üdvözülhet« (Freemasonry: Its Aims and Ideals, 182, 185, 187. o.)”. – Ortodox presbiteriánus egyház

A szabadkőművesség bálványimádást tartalmaz és bálványimádásra sarkall

„A szabadkőművesség vétkes a bálványimádás bűnében. Imádsága és imái bálványimádásnak minősülnek. A szabadkőművesek, még ha nem is készítettek kezükkel bálványt aranyból, ezüstből, fából vagy kőből, de a saját elméjükkel és értelmükkel teremtettek egyet tisztán emberi gondolatokból és eszmékből. Ez utóbbi nem kevésbé tekinthető bálványnak, mint az előbbi”. – Wisconsini Evangélikus-Lutheránus Zsinat

„Mivel a szabadkőművesség tételei és gyakorlata ellentétben áll Jézus Krisztus bibliai evangéliumával, egyházunk kezdettől fogva azt vallja, hogy az e szervezetben való tagság ellentétben áll az evangélium hűséges megvallásával.” – Lutheránus Egyház – Missouri Zsinat

A szabadkőművesség univerzalizmust hirdet

„Az univerzalizmus eretneksége (az a hit, hogy minden ember végül üdvözülni fog) áthatja számos szabadkőműves szerző írását és e tanítás nem áll összhangban az Újszövetség tanításával.” – Déli Baptista Szövetség

A szabadkőművesség az üdvösség cselekedeteken alapuló felfogását hirdeti

„E titkos társaságokba és azok tanításába vetett bizalom mindig is hajlott arra, hogy elfogadja a jó cselekedeteken és egy magasabb minőségű erkölcsiség megélésén alapuló üdvösség hamis reményét (Ef 2,8-9).” – Isten gyülekezetei

„A keresztyén szótériológia „heteroszoterikus”; azt tanítja, hogy az ember másvalaki által juthat csak üdvösségre. A szabadkőművesség üdvösségtana ezzel szemben autoszoterikus; azt tanítja, hogy az embernek önmagát kell megmentenie, és képes is erre. »A szabadkőművesség – mondja J. S. M. Ward – mindig is azt tanította, hogy minden ember maga alakíthatja ki az Istennel kapcsolatos egyéni elképzeléseit, és ezáltal elnyerheti az üdvösséget« (Freemasonry: Its Aims and Ideals, 187. o.). William F. Hammond pedig a What Masonry Means című könyvében, amelyet J. F. Newton bevezetőjében melegen ajánl, a következőket mondja: »A szabadkőművesség halhatatlanságról alkotott felfogása olyasvalami, amire az embernek még a testben való létezése alatt kell alkalmassá válnia. A szabadkőműveseket arra nevelik a közösségen belül, hogy erkölcsi fegyelem révén elérhetik az örök életet« (171. o.).” – Ortodox Presbiteriánus Egyház

A szabadkőművesség által megkövetelt titoktartás ellentétes a keresztyén közösség lényegével

„A keresztyének számára a szabadkőművesek által gyakorolt titoktartás problémát jelent, mivel mindenfajta titkolózás rombolja a közösséget. A keresztyén közösség nyílt közösség.” – A metodista egyház (Egyesült Királyság)

„A titkos, eskütételeken alapuló társaságok testvérisége összeegyeztethetetlen Krisztus követőinek közösségével (Mt 5,33-34).” – A Testvérek Egyháza

A szabadkőművesség hamis állításokat fogalmaz meg Isten nevéről

„A keresztyének számára a szabadkőművességgel szembeni legsúlyosabb teológiai kifogás a Legfelsőbb Lénynek a Royal Arch fokozat szertartásaiban szereplő elnevezése miatt merül fel. Az egyik titok, amely ebben a fokozatban feltárul, az, hogy a Legfelsőbb Lény neve JAHBULON. Úgy tesznek, mintha ez a szó csak Isten körülírása volna, de a rituálé egyértelműen Isten neveként utal a szóra. Ez egy összetett név, amint azt a szertartás kifejezetten hangsúlyozza is. Mára már köztudott, hogy a rituálénak e névre vonatkozó magyarázata hibás, mégis meghagyták, hogy a szabadkőművesség számára ismert hagyományos jelentését hangsúlyozzák. A szó etimológiájának legvalószínűbb magyarázata az, hogy a három szótagból kettő, a JAH és a BUL különböző vallások isteneinek neve, míg a harmadik szótagot, az ON-t a rituálé összeállítói egy másik vallás istenének gondolták; bár a modern tudomány szerint tévedtek. Mindenesetre egyértelmű, hogy a három szótag mindegyike egy-egy vallás istenségének neve. Maga a szó tehát a szinkretizmus egy példája, a különböző vallások egybeolvasztására tett kísérlet, ami a keresztyének számára elfogadhatatlan. Megjegyezzük, hogy egyes keresztyének, akik szabadkőművesek, távol maradnak minden olyan szertartástól, ahol ezt a szót használni szeretnék.” – A metodista egyház (Egyesült Királyság)

A szabadkőművesek kihagyják Jézus nevét a szertartásaikban felhasznált bibliai szövegekből

„A szabadkőműves rituálékban gyakran durván megcsonkítják Isten ihletett Igéjét, és ez a csonkítás sok esetben Jézus Krisztus nevének elhagyását jelenti. Mackey szabadkőműves rituáléjában Krisztus nevét kihagyják az 1Pt 2,5-ből (271. o.), a 2Thessz 3,6-ből (348. o.) és a 2Thessz 3,12-ből (349. o.). A Megváltó nevének az 1Pt 2,5-ből való kihagyására a következő magyarázatot adják: „A szövegrészeket csekély, de szükséges módosításokkal, Péter első leveléből vettük át” (272. o.). Ennek a módosításnak az oka nyilvánvaló. A szabadkőművesség nem állítja magáról, hogy keresztyén; éppen ellenkezőleg, minden vallás esszenciájaként tekint magára, ezért szertartásaiban nincs helye kifejezetten keresztyén tartalomnak. Az, hogy a Minden név felett álló név elhagyását csekély, de szükséges módosításként jellemzik, sokatmondó.

Nem túlzás azt állítani, hogy a szabadkőművesség a legsúlyosabb erőszakot követi el Isten írott igéjén, és a lehető legkonokabbul feszül Jézus Krisztus, a személyes Ige ellen.” – Ortodox Presbiteriánus Egyház

A szabadkőművesség pogány és okkult irományokat és tanokat propagál

„A magasabb fokozatok megszerzése érdekében ajánlott olvasmányok olyan vallásokat és filozófiákat hirdetnek, amelyek tagadhatatlanul pogány és/vagy okkultista jellegűek, mint például Albert Pike, Albert Mackey, Manly Hall, Rex Hutchens, W. I. Wilmshurst és más ilyen szerzők írásainak nagy része; valamint műveik, mint például az Erkölcs és DogmaA Híd a fényhezA szabadkőművesség enciklopédiája és A szabadkőművesség értelme.” (Idézet a Déli Baptista Egyezményből)

 

Részt vehetnek-e keresztyének a szabadkőművességben?

A szabadkőművességben részt vevő keresztyének azzal indokolhatják részvételüket, hogy ez lelkiismereti kérdés. Bár lehetséges, hogy igazuk van, azonban a lelkiismeretre történő puszta hivatkozás nem elegendő a probléma feloldásához. Amint azt az elmúlt évtizedben többször is láthattuk, a lelkiismeretre való hivatkozás lett az amerikai keresztyének számára az elsődleges kibúvó arra vonatkozóan, hogy igazolják bibliaellenes viselkedésüket és keresztyénellenes egyesületekhez/csoportokhoz való csatlakozásukat. Megfelelőbb teszt volna, ha a szabadkőműves keresztyének feltennék a kérdést maguknak, hogy vajon a szabadkőművességben való részvétel Isten dicsőségére van-e?

Ahhoz, hogy erre a kérdésre igenlő választ adhassunk, szükséges lenne először azokkal a fenntartásokkal foglalkoznunk, amelyek évszázadok óta felmerülnek a keresztyénekben a szabadkőművességet illetően.

A szabadkőművességben részt vevő keresztyéneknek azt is meg kellene kérdezniük maguktól, hogy miért tekintik szertartásaikat és gyakorlataikat szentnek. A protestánsok régóta fenntartják az Ecclesia semper reformanda est („az egyház mindig megújításra szorul”) álláspontját – hogy tisztaságának megőrzése érdekében az egyháznak mindig hajlandónak kell lenni hitének és gyakorlatának újragondolására. Mégis, ritkán találunk olyan keresztyént a szabadkőműves páholyokban, aki erőteljesen szorgalmazza a szabadkőművesség azon tanításainak és rituáléinak elvetését, amelyek ellentétesek Jézus tanításaival. Azt állítják például, hogy az általuk letett ún. „vérszerződést” tartalmazó eskü nem kötelező érvényű, és nem kell szó szerint venni – és mégis elutasítják az ilyen eskü eltörlésére irányuló javaslatokat.

Ez zavarba ejtő következetlenség, amely bálványimádásra utal. Ha a pogány és okkult elemek nem nélkülözhetetlenek a szabadkőművességben, akkor a Jézust követő szabadkőműveseknek további részvételük feltételeként ezek eltávolítását kellene szorgalmazniuk. Ha azonban ezek az elemek alapvetőek, – még ha csak tiszteletben tartott hagyományként is, – akkor a keresztényeknek meg kellene magyarázniuk, hogyan vehetnek részt jó lelkiismerettel egy ilyen vallási gyakorlatban és hitrendszerben (1Kor 10,7).

 

9 válasz

  1. balivi1

    Jó napot!

    Érdemes megnézni az 1 Péter 5:14 verset. Ez a vers ami lezárja az egész mondandót.

    „Köszöntsétek egymást szeretet csókjával. Békesség mindnyájatoknak, akik Krisztusban vagytok.”

    „.. akik KRISZTUSBAN vagytok.”

    … és nem szabad odaképzelni azt, hogy Jézusban. Ezt csak azért mondom, mert:

    „A szabadkőműves rituálékban gyakran durván megcsonkítják Isten ihletett Igéjét, és ez a csonkítás sok esetben Jézus Krisztus nevének elhagyását jelenti. Mackey szabadkőműves rituáléjában Krisztus nevét kihagyják…”

    Önök pedig hozzáteszik a Krisztust.

    De Jézusnak nincsen két neve. Ahogyan a Krisztusnak/felkentnek sincs két neve.

    Van a krisztus/felkent, és van a Jézus, mint személy.

    Külön kell értelmezni, ahogyan a Péter levél is teszi! Sokra mennének vele.

    viszlát

    1. balivi1

      Ahogyan nincs Jézus messiás, vagy messiás Jézus, úgy nincs Jézus felkent, vagy felkent Jézus sem.

      Valamit nagyon nem értenek!

    2. Márkus Tamás András

      1Jn 5: „Aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istentől született, és aki szereti azt, aki szülte, azt is szereti, aki attól született.”

      1. balivi1

        „Aki félrelép és nem marad meg a Krisztus tudománya mellett, annak egynek sincs Istene. Aki megmarad a Krisztus tudománya mellett, mind az Atya, mind a Fiú az övé.” 2 János 1:9

        De ennek semmi értelme így!

        Azt gondolja meg, hogy nincs Jézus messiás, vagy messiás Jézus, úgy nincs Jézus felkent/krisztus, vagy felkent/krisztus Jézus sem.

  2. balivi1

    Az első hozzászólásomban azt írtam, hogy maguk pedig hozzáteszik a Krisztust/felkentet, pedig úgy pontosabb, hogy hozzáteszik Jézust.

  3. balivi1

    Csak röviden: amig „…szabadkőműves rituáléjában Krisztus nevét kihagyják…”, addig maguk pedig nagyon is megpróbálják megnevezni úgy, hogy Jézus!
    Amíg a szabadköművesek helyesen mondják az alapvető igék mellett (1Péter2:5; 2Thessz 3,6; 2Thessz 3,12), hogy nem illik oda a Jézus név (az ebből fakadó dolgokat tévedhetetlennek tartják, és nem tudom hogyan fognak ebből szabadulni), addig maguk erőszakkal is odaragasztják azt a szót, hogy Jézus.
    Pedig elég lenne csak két név: 1 Fiú 2 krisztus/felkent

    Maguk jó nagy bajban vannak!

    1. Márkus Tamás András

      Kedves Balázs!

      Ugyanaz a lemez… újra és újra. Jézus nem Krisztus stb. Ismerjük már ezt a gondolatsort, ugyanis mindig erről beszél, mindig erről kommentel. Ennek így semmi értelme. Legutóbb láthattuk, hogy már maga Bart Ehrman sem ért egyet a meglátásaival, annyira szélsőségesek. Ez a poszt lényegét tekintve nem erről szól, kérjük, ne vigye el a témát. A cikk maga fordítás, a szerző neve a cikk alján fel van tüntetve, az elektronikus címét megtalálja a TGC honlapján. Kérjük neki vezesse elő az averzióit és a teóriáit.

      Üdv

  4. balivi1

    A lényeg nem az, hogy Jézus a krisztus/felkent, hanem az, hogy a krisztus/felkent nem Jézus.

    Viszlát!

Hozzászólás írása