17
márc
2023

Jelenések* Konferencia – a bibliai végidők forgatókönyve(i)

2023. március 11-én került megrendezésre az Őrmezői Református Gyülekezetben Egyesületünk (Evangelikál Csoport Egyesület) megszokottól eltérően rövidebb, csupán csak egy délelőttöt felölelő tematikus konferenciája „Jelenések* Konferencia – a bibliai végidők forgatókönyve(i)” címen.

Az alkalom Márkus Tamás András, református lelkipásztor áhítatával kezdődött, majd a címet követve a meghívott előadók, lelkipásztor-teológusok – Hajdú Attila (Szentháromság Gyülekezet), Molnár Csaba Bertalan (református) és Szabó László (református) – a bibliai végidők forgatókönyveinek, különösen is a Jel 20,1-6-ban szereplő 1000 esztendő eltérő értelmezéseinek a bemutatására tettek kísérletet, valamint a különféle eszkatológiai irányzatok helytállóságát vizsgálták pro & kontra. Az előadásaik után közös vitában folytatódott a témakör mérlegre tétele.

5 válasz

  1. Zoli

    Tanulságosak voltak az előadások, amiatt, mert megmutatták, hogy mennyire megtévesztő következtetéseket lehet levonni Igéből, ha az igei értelmezéseknél nem az Igét tekintik az elsődleges forrásnak.

    A posztmillenista értelmezés egy bűvészi mutatvány volt, az amillenista pedig egy katolikus emberi erőfeszítésekből ránk maradt képződmény.

    Mind az apostoli levelek, mind az evangéliumok, világosan jelzik, hogy a feltámadás még nem történt meg, és a feltámadás nem a lelki újjászületés; másrészt azt is jelzik, hogy a Sátán szerte körbejár, ezért a hívő ember legyen éber, és ne térjen el az írott és élő Igétől.

  2. Márkus Tamás András

    Kedves Zoli! Köszönjük a reflexiót! Ugyanakkor a helyedben egy kicsit óvatosabban fogalmaznék, hiszen ezek a rendszerek mind az evangéliumi keresztyénségen belül léteznek. Gondolom keményvonalas diszpenzacionalista premillenista vagy. Nem baj, sőt, ez egy evangéliumi látásmód. De nem szabad elfelejteni, hogy 19 évszázadig nem került elő egyetlen egyházi írónál sem. Önmagában a premillenizmus igen, de a diszp. értelmezése nem. Továbbá az amillenizmust is óvatosabban jellemezném, tekintve, hogy Ágoston óta ez volt az elterjedt, és a legnagyobb teológuskoponyák is ezt képviselték. Arról nem beszélve, hogy már az ősegyházban sem volt mindenki premillenista.

  3. Zoli

    Kedves Tamás! Pusztán és egyszerűen arra akartam reflektálni, hogy igeszakaszok értelmezésénél jó ha elsődleges a Biblia, és minden egyéb csak másodlagos. Amennyiben ez megfordul, akkor jönnek a fülnek jól hangzó előadói beszédek.

    1. Márkus Tamás András

      Világos, de akkor te mit képviselsz? Jelenleg 4 bevett értelmezése van a végidőknek az evangéliumi teológián belül. Ezek képviselői mind az írott igére alapozva mondják, amit mondanak. By the way, a posztmillenizmus számomra is rettentő erőltetett, de az amilenizmus és a történeti premillenizmus mellett szerintem jó érvek vannak, ls mindegyik mellett lehet a Szentírás alapján érvelni.

  4. Zoli

    A legelső hozzászólásomban felvetettem, az első feltámadás kérdését, és az ördög világra gyakorolt befolyását, amelyekre kielégítő választ az aminellizmus sem tud adni, nem beszélve a posztmillenizmusról.

    A millenium előttünk van. Ennyire fekete-fehéren látom ezt a kérdést és fontosabbnak is mint Cseri Kálmán, aki a Bibliai alapfogalmak című könyvében az Ezeréve Birodalom című alfejezetet a következőképpen zárja: „Úgy gondolom, hogy jobb ha mi ragaszkodunk a bibliai leíráshoz és azt tekintjük alapnak. Természetesen ezt lehet többféleképpen értelmezni. Mivel azonban ez nem befolyásolja üdvösségünket, bízzunk abban, hogy a prófécia helyes jelentését meglátjuk majd akkor, mikor beteljesedik.”

Hozzászólás írása