28
nov
2024

„Keresztyénség és filozófia” konferencia – előadások

2024. november 23-án szervezte meg Egyesületünk (Evangelikál Csoport Egyesület) „Keresztyénség és filozófia” címmel aktuális konferenciáját az Őrmezői Református Gyülekezetben. A konferencia megszervezésére több minden inspirált – úgy is, mint lelkészt és úgy is, mint az előbb említett szervezet elnökét.

Először is, ismét kezembe került Francis Schaeffer, evangéliumi-kálvinista teológus és filozófus „Aki van” címet viselő korszakos műve. Ebben Schaeffer kifejti, hogy a teológia valójában csak lekövette az utóbbi pár száz évben a filozófia „tektonikus mozgásait”, és a keresztyén teológusokat bizonyos ideológiai-kulturális folyamatok, eszmetörténeti trendfordulók azért érték váratlanul, mert egész egyszerűen nem értették meg azok eredőjét. Lelkészekként és keresztyén hívőkként olyan társadalmi folyamatokkal  és olyan ideológiai kihívásokkal szembesülünk az evangéliummal elérendő közeget illetően – köztük magam is –, melyeket minimális filozófiai tájékozottság nélkül nem vagyunk képesek detektálni, nem hogy még  adekvát válaszokat is adjunk ezekre.

Másrészt a teológia- és egyháztörténet számos olyan meghatározó teológust tud felmutatni, aki a filozófia területén is jelentős, sőt adott esetben megkerülhetetlen teljesítményt nyújtott, lásd Augustinus, Aquinói Tamás vagy Duns Scotus. Teológusként különösképpen is irányadóak számunkra Augustinus egyházatya intelmei, hiszen felismerte a filozófiában rejlő pozitívumokat, mikor is amellett érvelt, hogy a keresztyének hasznára válhat, ha a pogány filozófusok műveit olvassák. Isten Mózesnek a 2Móz 3-ban tett ígéretéről elmélkedve (miszerint az Úr jóindulatot ébreszt a nép iránt az egyiptomiakban, emiatt – mikor Isten kimenekíti őket – nem fognak üres kézzel kijönni) a következőket írja:

„Az úgynevezett bölcselők pedig, de főképpen a platonikusok ha valami igazságot, valami hitünkhöz alkalmazkodó dolgot mondottak, nemcsak hogy nem kell félnünk attól, hanem el kell vennünk tőlük mint jogtalan birtokosoktól, és saját használatunkra kell fordítanunk. Az egyiptomiaknak nemcsak bálványképeik és súlyos rakományaik voltak, amelyeket Izrael népe utált és megvetett, de voltak arany-ezüst edényeik, ékességeik és ruháik is (2Móz 3,22; 12,35). Mindezeket az Egyiptomból kivonuló nép, ugyan nem a saját felelősségére, hanem az Isten parancsára, titokban tulajdonába vette, hogy helyesebb használatra fordítsa. […] Éppígy a pogányok mindenfajta tudományaiban is nemcsak babonás és utánzásra szánt bálványképek vagy hiábavaló fáradozások súlyos tehertételei vannak, amelyeket bármelyikünk, ki csak Krisztus vezetésével távozik a pogányok gyülekezetéből, utálattal kerülni tartozik. Akadnak ott tisztességes ismeretek is, melyek alkalmasabb helyen lesznek az igazság szolgálatában, és akadnak ott nagyon hasznos erkölcsi szabályok, sőt az egy Isten tiszteletére vonatkozó néhány igazság is kerül közöttük.” (Szent Ágoston: A keresztyén tanításról, II. köt. Ford. Városi István. Szent István Társulat, Budapest, 1944. 41., 60. o.)

Végül keresztyénként – mint akik számára a Szentírás a legfőbb norma (norma normans) és tekintély a tan és az élet területén – egyértelmű parancsot kaptunk Urunktól és Mesterünktől az apostolán keresztül arra, hogy minden elméletet, tanítási rendszert, gondolkodási iskolát a Szentírás mérlegére tegyünk, az evangélium tükrében kiértékeljünk (így a filozófiai irányzatokat és az egyes filozófusok által kifejtett gondolatokat is ), és ha kell felhasználjunk, lásd 2Kor 10,5: „lerombolunk minden okoskodást és minden magaslatot, amelyet az Isten ismeretével szemben emeltek, és foglyul ejtünk minden gondolatot a Krisztus iránti engedelmességre.” Ennek az elvárásnak próbáltunk eleget tenni az említett konferencián.

Alább megtekinthetők a konferencián elhangzott előadások.

 

***

Dr. Szabados Ádám: Mi köze Athénnek Jeruzsálemhez?

 

Dr. Ruff Tibor: Kant és a keresztyénség

 

Dr. Szalai Miklós: Hegel és a keresztyénség

 

Dr. Czakó István: Keresztyénség és filozófia Kierkegaard gondolkodásában – lehetséges-e keresztyén filozófia?

 

Dr. Horváth Orsolya: Heidegger és a keresztyénség

 

Dr. Bernáth László: Teizmust támadó szcientista ellenvetések

 

Drs. Békefi Bálint: Analitikus filozófia és keresztyénség

Hozzászólás írása