A megváltás „aranylánca” (Róm 8, 29-30)
„Mert akiket eleve kiválasztott, azokat eleve el is rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia képéhez, hogy ő sok testvér között legyen elsőszülött. Akikről pedig ezt eleve elrendelte, azokat el is hívta, és akiket elhívott, azokat meg is igazította, akiket pedig megigazított, azokat meg is dicsőítette.”
(Róm 8,29–30)
Pál ebben az igeszakaszban a Lélek szerint járásról szóló gondolatai dicsőséges tetőpontjához ér. A Lélek bennünk lakozása azt jelenti, hogy Isten gyermekeivé fogadott minket, és többé nincs kárhoztatásunk, mert a Szentlélek nem lakhat abban az emberben, akit szentségtelennek lát, és akinek a bűne nincs kiengesztelve (vö. Róm 8,1–17). Továbbá az, hogy a Szentlélek bennünk van, azt is jelzi, hogy teljes örökségünket megdicsőült testben fogjuk élvezni az új égben és az új földön. A Szentélek esedezik értünk, hogy mindvégig kitartsunk, és biztosít arról, hogy Isten úgy irányítja a dolgokat, hogy összességében minden a javunkra van, ha szeretjük Krisztust (18–28. vers). De van még egy ok, amiért bízhatunk a Lélek munkájában és végső, dicsőséges jövőnkben, és ez Isten üdvösségünkért végzett munkája.
A Róm 8,29–30-ban a megváltás „aranyláncaként” ismert sorrend szerepel, az a megbonthatatlan egymásutániság, amelyben Teremtőnk megmenti népét. Bár ez a lánc nem említi konkrétan mindazt, amit Isten tesz megváltásunk során (pl. a megszentelődés szót nem találjuk ebben a szakaszban), azt azonban elmondja, hogy a megváltás elejétől a végéig az Úr műve. Nem arról van szó, hogy Isten kezdeményezi az üdvösségünket, és magunk hajtjuk végre engedelmességünkkel. Az Istennek végzett szolgálatunk fontos, sőt előkészület a mennyországra, de nem érdemeljük ki a mennyet, és nem magunk miatt jutunk oda ténylegesen. Isten és egyedül csakis Isten üdvözít. Ő kezdi el a munkát, és ő is fejezi be, a mi segítségünk nélkül.
Először is, Isten eleve ismeri az ő népét (29. vers). Ez nem azt jelenti, hogy az Úr lenéz az „idővonalunkra”, és előre lát valamit rólunk, például azt, hogy milyen döntést fogunk hozni, amikor meghalljuk az evangéliumot. Természetesen tudja ezeket a dolgokat, de ezek bizonyos értelemben mellékesek. Amikor Pál azt mondja, hogy Isten előre (vagy eleve) ismert minket, akkor arról beszél, hogy Isten személyként ismer minket. Arról a döntéséről beszél, hogy kapcsolatba lép velünk, szeretetét ránk irányítja (Róm 9,13). Azért fogunk hinni, mert ő úgy döntött, hogy szeret minket. Csak azok üdvözülhetnek, akiket Isten ilyen különleges módon szeretni akar – és mindazok, akiket ő ilyen módon szeretni akar, üdvözülni fognak. R. C. Sproul a Római levélről írt könyvében (Romans – An Expositional Commentary) megjegyzi: „Ezt a szöveget [Róm 8,29] észszerűen így fordíthatnánk: »Akiket előre szeretett [akiket személyes, bensőséges, megváltói értelemben örökkévalóságtól fogva ismert], azokat eleve elrendelte.«”
Az Úr eleve elrendelése biztosítja elhívásunkat és megigazulásunkat, mindez pedig biztosítja végső megdicsőülésünket (30. vers). Teljesen Isten kezében vagyunk az örökkévalóságtól fogva. Ő döntött úgy, hogy szeret minket, Krisztusban igaznak nyilvánít, és örökbe fogad. Mindazok, akiket Isten megigazít, megdicsőülnek. Ha most Krisztusban vagyunk, akkor örökké őbenne vagyunk.
Coram Deo
Hippói Ágoston (Augustinus) ezen igeszakasz kapcsán megjegyzi, hogy „Isten azért választotta ki a hívőket, hogy higgyenek benne, nem pedig azért, mert már hisznek”. Isten minket érintő kiválasztása minden értelemben megelőzi a mi őt illető választásunkat. Ha az Úr nem választott volna ki minket, mi soha nem döntöttünk volna úgy, hogy higgyünk benne, és mivel ő az érdemeire vagy döntéseire való tekintet nélkül választotta ki népét, az ő népe biztosan hinni fog. Az ő eleve elrendelése ránk nézve azt jelenti, hogy örökre az övéi vagyunk.
Forrás: https://www.ligonier.org/learn/devotionals/golden-chain-salvation
Fordította: M.T.A.
Kedves Tamás!
Köszönet a cikkért, legfőképpen azért, hogy a Jézus név nem szerepel benne!
Ezt írja:
„Ha most Krisztusban vagyunk, akkor örökké őbenne vagyunk.”
Úgy legyen! Viszlát!