Gyógyító kálvinizmus – (avagy) hogyan lettem kálvinista?
Az alábbi rövid bizonyságtétel reakció Sitku Tibor pünkösdi teológiai tanár „Megbetegítő kálvinizmus?” című írására.
Engedjétek meg, hogy bizonyságot tegyek, nem valamiféle tantételek mellett, amelyeket emberek nevével illetnek, hanem a vakon született ember bizonyságtételéhez hasonlóan: „Bár vak voltam, most látok.” (Jn 9,25)
Teljesen ateista családban nőttem fel, és bár az ezoterikus dolgok vonzottak és ezzel együtt értelemszerűen a természetfeletti is, de eszembe sem jutott soha, hogy kereszténnyé legyek, és Jézust kövessem.
Nem kerestem Istent, nem volt Bibliám, gyakorlatilag semmit sem tudtam arról, hogy miről is szól.
Mégis eljött az életemben az a fordulat, ami sokakkal már megtörtént, hogy megtértem. Nem tudom megragadni a pillanatot, csak azt tudom elmondani, hogy hitre jutottam, mert Isten ellenállhatatlanul elkezdett vonzani. Természetesen hívőkkel is találkoztam, de inkább ellenszenvesnek tűntek eleinte, és nem akartam hallani tőlük semmi bibliai fejtegetést. Ők reménytelennek tartották, hogy valaha hívővé válhatok, de Istennek teljesen más volt a terve.
Bekerültem egy (mint utólag kiderült arminiánus) gyülekezetbe, ahol igyekeztem jó keresztényként élni. Azt tanították, hogy az üdvösség elveszíthető, és vannak testi és szellemi keresztények, vannak újjászületett és nem újjászületett hívők, és akkor születik valaki újjá, ha bemerítkezik, miután elmondta a “megtérők imáját”.
Én ezt mind elfogadtam, és egy fárasztó megfelelési kényszer szerint éltem az életem, hogy a szellemi hívőkhöz tartozhassak, és így biztosíthassam az üdvösségemet. Egy idő után ez önigazulttá is tett, mert úgy gondoltam, azért a többségnél jobban teljesítek.
Miután Isten kivezetett ebből a gyülekezetből, az elmém lassan kezdett megújulni, de végülis egy személyes krízis és az ezzel járó megtapasztalás döbbentett meg. Mikor mélypontra kerültem, azt gondoltam, Isten nagyon távol van és biztosan kikerültem a kegyelemből. Nem tudok tovább teljesíteni, testi keresztény lettem.
Ebben a helyzetben tapasztaltam meg mégis azt, hogy Isten nem hogy elhagyott volna, de nagyon közel jött és tanítani kezdett. Megértettem, hogy Ő a világ kezdete előtt kiválasztott, és az idő egy pontján elhívott. Nem, nem a szabad akaratom miatt döntöttem Mellette, hanem Ő döntött mellettem, és átformálta az akaratomat, hogy kövessem Őt, szeretetből és hálából. Az én saját akaratomból a bűnt választottam volna minden esetben. Ő az, Aki hitet adott, mert nekem nem volt még egy mustármagnyi sem. Megmutatta nekem, hogy nem az én teljesítményem az, ami által végig ki fogok tartani, hanem Jézus élete és áldozata biztosítja ezt számomra. Megértettem, hogy Jézus nem egy arctalan masszáért adta az életét, akik majd eldöntik, hogy méltóztatnak-e befogadni a szívükbe a dicsőség Urát, hanem személyesen a juhaiért, akik közül egy vagyok én is. És az Ő juhai közül egy sem fog elveszni, mert Isten hatalma őrzi őket hit által az üdvösségre.
Megnyugodtam, meggyógyultam a zaklatottságból, békességem lett, eltűnt a megfelelési kényszer, a teljesítési vágy. Nem félek többé attól, hogy Isten megbüntet a végső kárhozattal és még az utolsó pillanatban is elutasíthat.
A békességem eredménye pedig nem a passzivitás lett, csak már tudom, hogy nem tudok és nem is kell megdolgoznom a kegyelemért, hogy azt fenntartsam. Az a kegyelem, amely megmentett, megtart és át is emel majd az örökkévalóságba, mindezt Jézus érdemeiért, és nem a sajátomért.
Nincs mivel dicsekednem, egyedül Jézussal.
Ha ez a kálvinizmus (mint később megtudtam), akkor kálvinista vagyok, szerintem pedig ez az Evangélium.
A szerző: Folk Zsuzsa, a Szeretet közösség szolgálója
Kedves Zsuzsa!
Hála az Úr Jézusnak ezért a tiszta és megerősítő bizonyságtételért!
Engem is ebben erősített meg Isten, amikor a Dordrechti Kánonok és a Westminsteri Hitvallás tanulmányozása közben elolvastam azt a több tucat Igei utalást, amelyek a Kegyelem Doktrináiról szólnak.
Sebestyén Jenő professzor mondta, hogy aki következetesen és figyelmesen végigolvassa a Bibliát az úgyis kálvinista lesz, csak legfeljebb nem tud róla ????
És persze nem a név, nem az izmus a lényeg, hanem Isten szuverenitása és kegyelme, amely végig vonul az egész Szentíráson, amin keresztül a Vele való szeretetközösségre hívja Jézusban minden megváltott gyermekét.
Hálás vagyok az Úr Jézusnak, hogy a predestinációt szintén valló Paul Washer Igehirdetései által még a 2010-es évek elején megújította a Vele való kapcsolatomat!
Nagy áldás a Szeretet-közösség szolgálata, hogy kiadták Paul Washer Az evangélium visszaszerzése c. könyvsorozatát magyarul. A 3. kötetnek lassan a végére érve biztosan állíthatom, hogy hiánypótló mű a magyar evangéliumi keresztyénség körében. Ezt nemcsak nekünk református lelkipásztoroknak, hanem minden hívőnek el kellene olvasnia.
Bocsánat, hogy én is átmentem kicsit bizonyságtételbe ????
Az Úr Jézus áldja az Evangelikál csoport és a Szeretet-közösség szolgálatát!
Imádkozó szívvel,
Kiss Gyula
református lelkipásztor
S. D. G.
És egy kis technikai hiba…
A ????-ek helyére én ezt a jelet írtam: 🙂 Csak a rendszer valamiért átírta…
Kedves Zsuzsa.
köszönöm szépen a bizonyságtételt!
Isten kegyelméből soha nem voltam vallásos ember,sőt,kerültem a vallásos embereket, mert képmutatásnak tartottam (ma is) amit a temlombajárással és ami hozzátartozik művelnek. Tudom, Isten akarta így,ahogy azt is, hogy olyan közösségbe kerüljek azonnal, akik a valódi evangéliumot hírdették, és ennek megfelelő életet is éltek! Számomra a megélt keresztyénség amit láttam és tapasztaltam,ugyan olyan erővel bírt,mint a tanítások amelyeket hallottam. Megtérésem után elég sokáig nem volt üdvbizonyosságom, de Isten segített ebben is végül tisztán látnom. A predestináció kapcsán Sproul előadás sorozata volt egy komoly mérföldkő, amit egy testvérnő hálából Istennek-magyar felirattal látott el(sajnos nem tudok angolul). R.C Sproul előadásai közben döbbentem rá arra, hogy a Kálvinizmus, valóban nem más mint az Evangélium. Viccesen Sproul azt mondta, hogy maga Pál apostol is Kálvinista volt,csak még nem tudott róla 😀
Szeretettel és Tisztelettel:
Kozma István